PDA

Volledige versie bekijken : GOED nieuws?!

VVP
%Europe/Berlin %806 %2006, 20:21
Ik heb goed nieuws voor de genen die NEDERLANDSE flash boeken zoeken.

Mijn vader die werkt bij een drukkerij en hij vertelde mij vandaag dat hij een dik boek van flash 8 is tegen gekomen die in werking was. Dus hou de boeken winkels goed in de gaten, want er is een mooi boek op komst en toevallig weet hij er een voor mij vast te leggen en kan hij die meenemen van zijn werk voor dat hij in de winkel ligt, ik zal dan wat meer vertellen over het boek bijv. De inhoud hoofdstukken en samenvatting op de achterkant.

Dit wou ik even kwijt :)

Tenshu
%Europe/Berlin %953 %2006, 23:53
Wat is de title van dit boek?

VVP
%Europe/Berlin %966 %2006, 00:12
dat heb ik niet gevraagt aan mijn pa ik zal het even snel doen :x

//edit: flash 8
gewoon alleen 'flash 8' in het nederlands geschreven.

VVP
%Europe/Berlin %566 %2006, 14:36
ik heb het boek binnen.. 1week later dan ik hat gedacht maar ik heb uhmm :)
er zitten behoorlijk veel hoofdstukken in voor (echte) beginners..
het meeste hiervan ken ik zelf al.. wat mij opviel is dat ze in dat boek scripten met:

on (release) {
...
}

ik zal straks even een paar scans maken van de inhoud..
de uit gever van dit boek heeft nog een hele serie in de maak over flash en andere veel gebruikte progamma's waar hij 1 voor mij wilt appart leggen dus daar horen jullie later ook nog over :)

FantasTies
%Europe/Berlin %760 %2006, 19:14
Als een boek dat nog gebruikt, dan is het volgens mij neit echt een goed boek :S
Een boek voor beginners moet de beginners wel de goeie richting insturen, en niet fout laten beginnen!

Neuro
%Europe/Berlin %778 %2006, 19:41
wat mij opviel is dat ze in dat boek scripten met:

on (release) {
...
}

gooi dat boek maar snel weg, je zal er enkel verkeerde dingen uit leren
er zijn ook in het nederlands goede boeken over flash :)

Dauntless
%Europe/Berlin %848 %2006, 21:22
Lees ook even verder... In AS animation begon Keith peeters ook met on(release) maar vertelde dan dat dat deprecated is en dat er een véél betere manier is...

Dus... Herstellen ze zichzelf nog in ere, of blijven ze met on(release) werken ? (Oh, en geef de auteur eens ??)

VVP
%Europe/Berlin %967 %2006, 00:12
auteur: Eric Diender
er staan ook een logotje bij van ADDISON WESLEY

er zijn ook in het nederlands goede boeken over flash
deze is in het nederlands..

maar gelukkig zijn die andere boeken die er aan komen niet allemaal van de zelfde auteur.. op de achterkant vermeld dit boek deze website: www.pearsoneducation.nl

de scanner is nog niet aangesloten, ik vraag morgen even aan mijn ouders of ze dat willen doen zodat ik bij hun kan scannen..

Dauntless
%Europe/Berlin %219 %2006, 06:15
Deze is het niet?
http://www.nl.bol.com/intershoproot/BOOKCOVER/FC/9/0/4/3/0/9043012157.gif

jelmerdewilde
%Europe/Berlin %361 %2006, 09:41
Deze is het niet?
oftopic: wtf doe jij om die tijd op FF? volgens mij ben je wel een hele fanatieke zone manager :D

VVP
%Europe/Berlin %490 %2006, 12:46
Deze is het niet?

ja ..

Cowerd
%Europe/Berlin %512 %2006, 13:18
Ja deze is het niet?
Of, ja deze is het?

Tenshu
%Europe/Berlin %526 %2006, 13:37
Denk dat het Ja deze is het is. :P

Flash 8 - De Basis op bol.com (http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?Section=BOOK&BOL_OWNER_ID=1001004002723001)

VVP
%Europe/Berlin %761 %2006, 19:15
ja dat is uhmmm :)

Dauntless
%Europe/Berlin %886 %2006, 22:17
Lijkt me echt een SLECHT boek :S. Scan de index eens :) (maw: werkt je scanner al ?)

VVP
%Europe/Berlin %943 %2006, 23:39
Lijkt me echt een SLECHT boek :S. Scan de index eens :) (maw: werkt je scanner al ?)

om eerlijk te zijn heb ik nog niet egt de tijd gehat om de scanner aan te sluiten..
maar geloof me dit is egt geen boek voor jou Dauntless :P dit boek komt zelfs nog lager als mijn niveua // of hoe je het ook schrijft :x
dit boek is dus egt voor de 1ste minuut flashers.. // als je begrijpt wat ik bedoel :)

Tsuken
%Europe/Berlin %954 %2006, 23:53
ja het heet niet voor niks "de basis", niet "essensial actionscript" ;)

FantasTies
%Europe/Berlin %980 %2006, 00:31
Maar dan moet het geen slechte "basis" zijn, en zoals je ziet gebruiken ze verouderde code :S

VVP
%Europe/Berlin %017 %2006, 01:25
Maar dan moet het geen slechte "basis" zijn, en zoals je ziet gebruiken ze verouderde code :S
idd :\
beetje rommelmarkt werk -.-

felsie
%Europe/Berlin %041 %2006, 01:59
maar waarom zou je nederlandse eigenljik nederlandse boeken wilen? in het engels is er veel meer keuze zou ik zeggen. en zo heel moeilijk engels is het vaak toch ook niet?

jonas

VVP
%Europe/Berlin %224 %2006, 06:22
maar waarom zou je nederlandse eigenljik nederlandse boeken wilen? in het engels is er veel meer keuze zou ik zeggen. en zo heel moeilijk engels is het vaak toch ook niet?

jonas

vaak vind ik het niet moeilijk maar om een heel boek te lezen in het engels dan snap ik er miss maar 20% van mijn engels is prima kwa spreken en verstaan maar als het op lezen uit komt dan bak ik er niks van (m.a.w. ik heb dyslectie)

M@rcel
%Europe/Berlin %636 %2006, 16:16
heb zelf deze 2 boeken
http://www.hcw.be/artikel/artpics/G4545.jpg
www.boekensoft.com/img_articles/4/box-4126.jpg

Dauntless
%Europe/Berlin %678 %2006, 17:17
Hoe zou je je voelen als je eerst vanalles leert uit een (nieuw!) boek, dan op een forum wat meer hulp gaat zoeken en het eerste wat je tegenkomt is iemand die je vertelt dat wat je doet fout is... Dat is toch geen goede basis :s.

VVP
%Europe/Berlin %896 %2006, 22:30
Hoe zou je je voelen als je eerst vanalles leert uit een (nieuw!) boek, dan op een forum wat meer hulp gaat zoeken en het eerste wat je tegenkomt is iemand die je vertelt dat wat je doet fout is... Dat is toch geen goede basis :s.

jup klopt :\ mjah wat ik tot nu toe heb gezien is alleen het scripting - punt...
maar ik heb het boek nog niet goed bekeken omdat de index zoiezo niet egt + is..

Lukaso
%Europe/Berlin %625 %2006, 16:00
even offtopic, wat is er precies mis met "on(release)"? Ik kan nergens vinden wat er precies mis mee is, en wat een juiste vervanger zou moeten zijn...

scripten in de root met onRelease?
of this.onRelease=function(){}?

VVP
%Europe/Berlin %628 %2006, 16:04
even offtopic, wat is er precies mis met "on(release)"? Ik kan nergens vinden wat er precies mis mee is, en wat een juiste vervanger zou moeten zijn...

scripten in de root met onRelease?

het is onhandig om het te gebruiken.. dit script zet je op een button hierdoor is het moeilijk om je script terug te vinden..
als je het op een frame zet dan is het allemaal wat makkelijker en beter terug te vinden en je maakt je fla dan ook wat overzichtelijker..
instancename.onRelease=function(){}

Cowerd
%Europe/Berlin %655 %2006, 16:44
Als je op elke MC een on(release) zet, met de zonodige acties, en iemand anders moet verder werken met die .fla, dan moet die gene al die mc's af om dingen aan te passen. Als je alles in 1 frame zet dan kan diegene het allemaal veel makkelijker vinden!

edit: Ik had niet gezien dat er een nieuwe pagina was:P

Dauntless
%Europe/Berlin %704 %2006, 17:53
Die ja.

Hier staat wat uitleg: (pagina 4)
http://www.adobe.com/devnet/flash/articles/as_bestpractices.html

Lukaso
%Europe/Berlin %758 %2006, 19:12
ah ok, bedankt voor je link, het betreft dus:

* ActionScript code that is attached to objects is difficult to locate, and the FLA files are difficult to edit.
* ActionScript code that is attached to objects is difficult to debug.
* ActionScript code that is written on a timeline or in classes is more elegant and easier to build upon.
* ActionScript code that is attached to objects encourages poor coding style.
* ActionScript code that is attached to objects forces students and readers to learn additional syntax as well as different coding styles that are often poor and limited.
* Users typically have to relearn how to write functions and so on, on a timeline at a later date.

Mja dit had ik zelf allemaal ook wel kunnen bedenken. Het wordt dus ontmoedigd, ik kan ook wel begrijpen waarom, maar het heeft ook zeker wel zn voordelen, ik heb vaakgenoeg hele lappen code op 1 frame staan, en dat is in de flash AS editor ook geen pretje. Ik #include nu gewoon allemaal scripts die ik bewerk in een decent text-editor(notepad++).

Als ik daar nou een 2e scherm voor had zou het helemaal super zijn :P

Dauntless
%Europe/Berlin %776 %2006, 19:38
Je kan eventueel je script verdelen over meerdere frames en deze dan vast pinnen in het AS window.

Het handigste is natuurlijk om classes te gebruiken en een goede AS editor (FlashDevelop bv).

En welke voordelen zijn er volgens jou voor on(release) ? ?

Lukaso
%Europe/Berlin %781 %2006, 19:45
Je hebt de code op de plek waar hij wordt uitgevoerd. Als je met een stuk script van een button bezig bent, ben je ook alleen met die button aan het werk, en heb je geen andere code in de buurt die er niets mee te maken heeft.

Ik gebruik het zelfs nauwelijks, maar ik vind het overdreven om het deprecated te noemen. Naar mijn mening is zeker voor beginners is de structuur van flash makkelijker te doorgronden als je code direct in je object neerzet, ipv allemaal in een keyframe...

Je houdt het als het ware gewoon gescheiden, en maakt er 'hapklare brokjes' van. Je hebt je instantie op je stage, en meteen daarbij je code. Anders heb je enerzijds al je instanties op de stage, en ergens anders al je code bij elkaar.

Nogmaals gebruik ik het zelf niet, en is het zeker voor grote projecten ongeschikt, maar ik vind het ook wel voordelen hebben...

Dauntless
%Europe/Berlin %796 %2006, 20:07
Als je 20 objecten op je stage hebt staan die allemaal hun eigen ding doen en niets met de anderen te maken hebben, dan kan het misschien nog wel handig zijn om die code OP het object te zetten. Maar zogouw je probeert om ze interactief te maken (met elkaar of met de user), dan begint het gesukkel... Scoping is echt verschrikkelijk, je hebt geen overzicht over welke objecten er nu op de stage staan en wat ze doen, en als je hulp zoekt op een forum, wordt je vraag nog vaak onbeantwoord (ik weet van een paar mensen dat ze bv vragen in de trend van on(release) al overslagen).

Nauzer
%Europe/Berlin %813 %2006, 20:31
ik snap het probleem eerlijk gezegd niet goed... je kunt toch in beide gevallen mc.onRelease gebruiken?

in de root: instancenaam.onRelease, en op het frame/object this.onRelease...
als iedereen gewoon die syntax aanleert, probleem opgelost :P

Lukaso
%Europe/Berlin %815 %2006, 20:34
nee daar gaat het volgensmij niet om, het object werkt nl op een andere manier, je kunt niet zomaar code in je object zetten, dat moet altijd in een onClipEvent of een on().

Wat hier geopperd wordt is het niet meer zetten van code in een object, maar enkel nog in keyframes

Dauntless
%Europe/Berlin %835 %2006, 21:03
@Nauzer, het gaat hier om 'onClipEvent(enterFrame)' OP het object & instancenaam.onEnterFrame op een frame.