Volledige versie bekijken : photoshop document als mask
cohiba
%Europe/Berlin %615 %2006, 15:46
Hoe kan ik het beste een tekening die ik gemaakt heb in fotoshop gebruiken als mask in flash?
Ik heb namelijk een soort van "vlek" op transparante achtergrond gemaakt met de brushes in fotoshop gebruiken als een mask over een fotoslideshow in flash. Alleen als ik dan die "vlek" ga gebruiken als mask in flash dan doet ie dus niet alleen die "vlek" maar de gehele transparante achtergrond ook als mask. WHY O WHY?
Harmke
%Europe/Berlin %959 %2006, 00:01
Ik denk dat dat niet mogelijk is....:S Volgens mij kan je t beste de vlek overtrekken in Flash en m dan als masker gebruiken.
greentranceporter
%Europe/Berlin %354 %2006, 09:30
Nee, dat is niet mogelijk. Flash gebruikt de vorm van het object dat je als masker gebruikt; alles wat daaronder staat is zichtbaar.
Flashgirl
%Europe/Berlin %395 %2006, 10:29
Je kunt inderdaad geen alpha channel maken in Photoshop om te kunnen gebruiken in Flash, helaas!...
Ik maak uit je post op dat je hebt gewerkt met brushes in Photoshop, dus ik vermoed dat je vorm geen 'harde rand' heeft, en dat er in de overgang van zwart naar wit ook nog transparantie zit...
Het is erg jammer, maar transparante masks in Flash bestaan nog niet op die manier...
Wel kun je het misschien wel anders aanpakken, afhankelijk van je ontwerp.
Ik weet niet hoe je ontwerp er uit ziet, maar als de ondergrond / achtergrond achter je foto stil staat, zou je de mask die je in PS hebt gemaakt kunnen toepassen op een plaatje van de achtergrond, maar dan als 'gat' daarin in plaats van als mask op een foto. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel? Je zou, als je ontwerp dat toelaat, boven je foto dus een extra bitmap kunnen leggen van je achtergrond, waar een gat in zit in de vorm van je mask. Door het gat zie je dan je foto, hetzelfde effect dus als wanneer je een foto had gemaskt. Het enige waardoor je het zo niet zou kunnen oplossen is wanneer je foto of je achtergrond beweegt...
Jammergenoeg kun je dus alleen maar eenvoudige masks gebruiken in Flash... Maar wellicht kun je via deze methode een creatieve oplossing proberen te vinden :) .
cohiba
%Europe/Berlin %572 %2006, 14:44
Is het ook niet mogelijk om een mask te maken in illustrator dan?
Flashgirl
%Europe/Berlin %593 %2006, 15:14
Nee, en dat is natuurlijk verwarrend om te horen omdat je verwacht dat je een prachtige vector mask kunt maken in Illustrator :) . Dat kan inderdaad, alleen met een harde rand, dus daarom kun je het net zo goed in Flash zelf tekenen. Je kunt geen gebruik maken van gradients of zelfs mesh gradients om als mask te werken in Flash.
Sinds Flash 8 is er wel iets eenvoudigs mogelijk met ActionScript, kijk hier maar: http://www.devx.com/webdev/Article/29296 .
Wat ook verwarrend is wanneer je gewend bent aan het werken met masks in Photoshop, is dat in Photoshop zwart staat voor 'onzichtbaar', wit voor 'volledig zichtbaar' en grijs voor 'half transparant'. in Flash maakt het niet uit welke kleur fill je gebruikt voor je mask omdat je (nog) geen gebruik kunt maken van transparantie bij masks in Flash. Je mask is gewoon altijd volledig zichtbaar. Wanneer je wilt dat hetgene wat je maskt transparant is, moet je datgene zélf transparant maken d.m.v. de alpha instellingen...
Jammergenoeg :) . De alpha kanalen voor masks en de mesh gradients hadden ze al jaren geleden moeten invoeren in Flash vind ik...
cohiba
%Europe/Berlin %807 %2006, 20:22
Tnx voor de geweldige uitleg over mask e.d. Ik vindt wel dat er zeker meer brushes moeten komen in flash, zodat het tekenen van dingen dus gemakkelijker wordt.
Flashgirl
%Europe/Berlin %819 %2006, 20:40
Dat zou inderdaad erg mooi zijn, meer brushes in Flash. De moeilijkheid is echter dat de animaties ook soepel moeten kunnen blijven lopen... De FlashPlayer moet ieder frame opnieuw de ankerpunten renderen die op de stage staan wanneer je ze animeert. Hoe groter je artwork is en hoe meer ankerpunten je artwork bevat, hoe zwaarder het wordt voor je processor om de movie af te spelen...
Wanneer je dus zou kunnen werken met vector brushes in Flash zou het al snel te zwaar worden voor de gemiddelde processor...
Wat jij wilt bestaat trouwens wel: After Effects van Adobe.
In AE vind je brushes net als in Photoshop, en veel mogelijkheden om ze te animeren. Een in After Effects gemaakte animatie kun je importeren als video of bitmap sequence in Flash om te kunnen integreren in je Flash website. Het wordt hierdoor wel zwaarder in bestandsgrootte, maar je kunt er fantastische animaties mee maken. Ik zou zéker eens kijken naar de mogelijkheden die After Effects biedt, want die gaan veel verder dan de eenvoudige tools van Flash :) .
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.