PDA

Volledige versie bekijken : Wederom 'Werk aangeboden'

Laiverd
%Europe/Berlin %478 %2006, 12:28
Uiteindelijk toch maar even hier gepost naar aanleiding van http://www.flashfocus.nl/forum/showthread.php?t=15621 Zie hieronder:

Jongens ik had me ooit voorgenomen om niet meer op de hierna volgende wijze te reageren en alleen nog maar on topic te reageren, maar wat hierboven (en in http://www.flashfocus.nl/forum/showthread.php?t=16101) allemaal weer aan slavenarbeid wordt aangeboden ... het gaat echt alle perken te buiten. Ik zou willen voorstellen dat we beide topics sluiten en verwijderen en dat de oorspronkelijke posters nog eens gaan nadenken over hun 'project'. Ik zou willen voorstellen dat zij e.e.a. dan meer gaan opzetten als samenwerkingsproject, waarin zij zelf ook de nodige tijd gaan investeren, en dat uitgewerkte plan dan gaan posten in Flash Teamwork.

Een andere mogelijkheid is: er is al geconcludeerd dat FF geen dating site is. Ik stel voor dat FF ook geen vacature site is, en al zeker geen slavenmarkt. Dus: tenzij er van enigszins normale uurtarieven wordt uitgegaan: weg met deze zooi.

John

Ea.Z
%Europe/Berlin %493 %2006, 12:51
ga ik volledig mee akkoord.
de laatste tijd worden er veel requests gedaan naar grote projecten, maar er is veelal geen geld, of geen zin om te investeren aanwezig.

Je kunt natuurlijk moeilijk een minimum prijs voor die dingen instellen.
Maar ik vind dat er maar 2 categorieen mogen zijn.. (als je ze zou onderverdelen)

-de serieuze opdrachten
hieronder versta ik zo'n complete site op maat voor een bedrijf waar grote cms systemen achter zitten, en heel wat manuren. De maker van zo'n project spreekt dan ook rechtuit getallen van 1000-2000€

-de tussendoortjes
dit zijn opdrachten als : 'wie wil voor mijn een banner maken voor mijn site? Wie wil mijn menuknoppen ontwerpen?' Hier kunnen de jongere FF'ers met minder ervaring ook wat kennis opdoen, en een centje bijverdienen.

over die grote opdrachten valt niets te zeggen (heb er ook weinig ervaring mee hier op FF), maar over die kleinere taken heb ik toch mijn bedenkingen... Een buttonset is idd geen enorme klus, en met 50-70€ geraak je er wel... Maar een complete site? voor 40€? ik zou hoogstens een aantal standaard knoppen uit dreamweaver gebruiken...
net alsof dat alles niets is..
een site maken..
mensen weten echt niet hoeveel werk, tijd, en geduld in zo'n projecten gaat...
ik vind dat er gewoon iemand moet zijn die zulke topics moet verwijderen ofzo...
of er een soort goedkeuringssysteem (net als in de tutorialsectie) zou moeten zijn...
kweet: dat is weer wat meer werk voor de ZM/ZF staff.. maar kweet int moment niets beter:p

in elk geval wordt er teveel met de prijzen gespot als het om kleinere opdrachten gaat...
dat is m'n mening, en daar moet wat aan gedaan worden (door de opdrachtgevers zelf)

utreg_fanatic
%Europe/Berlin %500 %2006, 13:00
haha, als iemand bij mij met zo'n opdracht komt, moet ik toch wel even lachen, zulke mensen neem ik niet serieus ... haha ...

zie het als een grap ...

Roenes
%Europe/Berlin %523 %2006, 13:34
Ik kan hier op het moment vrij kort over zijn. De controle in de arbeidsmarkt is op dit moment erg matig. Aangezien we intern vanalles aan het reorganiseren zijn, vallen er dit soort 'gaten'. Binnenkort willen we dat weer echt gaan aanpakken en strenger gaan modereren. Dus dan zullen dergelijke aanvragen sneller gesloten/verwijderd worden. Ook het offtopic geouwehoer wat geregeld plaats vind daar zal worden tegengegaan.

Dit gaat dus veranderen. Mijn advies tot die tijd: reageer niet op opdrachten die je op wat voor een manier dan ook absurd vind. :)

Laiverd
%Europe/Berlin %537 %2006, 13:54
Deze post is wat mij betreft ook alleen maar bedoeld om de discussie weer eens wat aan te wakkeren, niet om per direct een oplossing te realiseren. Kan ook goed zijn dat er maar een minderheid waartoe ik o.a. behoor, zo over denkt. Ik zat te denken: niet een idee om hier eens een poll over op te zetten? Over de vragen in die poll wil ik dan best meedenken.

John

Roenes
%Europe/Berlin %543 %2006, 14:02
Ik denk niet dat je bij een kleine groep hoort die zich hieraan stoort ;) Volgens mij storen veel van de vaste arbeidsmarkt bezoekers zich hieraan. Ik kan me nog herinneren dat toen ik nog geen zm'er/zf'er was, dat er een tijd lang heel strikt gemodereerd is in de arbeidsmarkt. Toen hoorde je niemand klagen en was er een degelijk niveau in dat forum. Ik denk dat we moeten proberen om terug te gaan naar die situatie :)

mech7
%Europe/Berlin %546 %2006, 14:06
Ja vaak gaat het inderdaad nergens over in dat forum :(

Flashgirl
%Europe/Berlin %549 %2006, 14:11
Ik heb al enkele jaren geleden voorgesteld om die fora uit het forum te halen en onder te brengen in aparte secties. Dit is echter nog voorlopig toekomstmuziek...
Wel ben ik sowieso voor een moderated systeem waarbij een nieuwe topic alleen wordt geplaatst na goedkeuring van een ZM. Liefst via een formulier waarin alles ingevuld moet worden wat in de regels staat.

Laiverd, ik ben benieuwd wat je in zo'n poll zou willen zetten. Ik ben altijd in voor verbeteringen! Ik vind het tof dat je dit voorstelt. Wie weet komen er heel goede ideeën uit. Een poll is dus misschien sowieso wel nuttig.

Laiverd
%Europe/Berlin %560 %2006, 14:26
Ik ga nu m'n hersenen aan het werk zetten (onderwijl wat roestplekjes op m'n auto bijwerkend: [OT] VW Golf 1988 met net 230.000 op de teller ... still going strong ;) )

John

P.s. Klussen aanbieden via een form en gemodereerd zou al een behoorlijke stap zijn. We moeten alleen wel iets bedenken voor degenen die echt niks willen/kunnen uitgeven.

vectorboy
%Europe/Berlin %607 %2006, 15:34
Het grootste probleem zijn nochtans niet de opdrachtgevers volgens mij.
Op Flashfocus zitten blijkbaar heel wat mensen die die opdrachten onderbetaald uitvoeren. Dat is een verkeerd signaal tegenover de opdrachtgevers, zij weten nu eenmaal niet beter. Het is dus aan ons om te informeren over wat kan en niet kan.

In ieder geval, zo zie ik het.

Bij een moderate-functie is het voordeel natuurlijk dat de ZM's en ZF's er veel over weten en zulde opdrachten goed kunnen inschatten.

Emveedee
%Europe/Berlin %610 %2006, 15:39
P.s. Klussen aanbieden via een form en gemodereerd zou al een behoorlijke stap zijn. We moeten alleen wel iets bedenken voor degenen die echt niks willen/kunnen uitgeven.

Het Team-work forum :)

Roenes
%Europe/Berlin %767 %2006, 19:25
Het Team-work forum :)Niet helemaal: bij het teamwork forum is het de bedoeling dat diegene die de opdracht verzonnen heeft samen met iemand anders dit gaat uitwerken. Bij een opdracht heeft de opdrachtgever vaak niets te maken met het ontwikkelen van de opdracht. Hij gaat dus bijvoorbeeld niet zelf mee programmeren/desigen (een uitzondering daar gelaten). Dit is bij een opdracht uit het teamwork forum eigenlijk wel de bedoeling :) maar ik weet ook dat wij dat natuurlijk nooit kunnen controleren ;)

WickedMind
%Europe/Berlin %806 %2006, 20:20
Wel ben ik sowieso voor een moderated systeem waarbij een nieuwe topic alleen wordt geplaatst na goedkeuring van een ZM. Liefst via een formulier waarin alles ingevuld moet worden wat in de regels staat.

Ben ik het helemaal mee eens!
Zo iets zal er ook bij Teamwork moeten komen.
Als er gevraagd wordt om medewerkers aan een supergame vind ik het heel storend als ik vraag naar wat zij zelf willen doen en ze daar geen antwoord op kunnen geven.

"Wat ga jij doen? Design of AS of iets anders?"
"ik heb Flash gister gedownload, dus designen kan ik nog niet supergoed. Wat is AS trouwens?"

Daar erger ik me gewoon aan.

Dauntless
%Europe/Berlin %820 %2006, 20:41
Die opdrachtgevers moeten toch ook wel merken dat er iets mis is? De enige die reageren zijn Flashers van 11 tot 13 jaar... Zowieso zal hij dan wel ervaren dat hij helemaal geen kwaliteit krijgt...

En binnenkort gaan we inderdaad wat dingen veranderen daar, dus hopelijk moet de frustratie niet te lang blijven.

Ea.Z
%Europe/Berlin %103 %2006, 03:29
nieuw leven in de ZMOF, met nieuwe plannen... Dit klinkt goed.. Ben benieuwd...

Wat dat invulformulier betreft (werk aangeboden en teamwork) lijkt me idd geen slecht idee... natuurlijk kan daar dan direct weer zever ingevoerd worden.. dus moeten er nog zm's achter zitten die zich daar moeten mee bezig houden...
en ik weet niet in hoeverre daar nog plaats voor is in de takenverdeling...:p
(jullie hebben volgens mij heel wat werk ;))

ben benieuwd naar de oplossing (en andere stappen die gezet zullen worden):)

WickedMind
%Europe/Berlin %426 %2006, 11:14
"ik heb een simpel spelletje, maar hij is ook fockiing saai,"
Oh my god! Dit gebruiken mensen die reageren op opdrachten in d'r posts.
Dit soort gedoe haalt het serieuze en professionele element echt te erg weg op die fora vind ik. Het is nu niet al te serieus met sommige prijzen daar, maar op de inhoud van posts moet toch ook echt op gelet worden.

Roenes
%Europe/Berlin %456 %2006, 11:57
@eaz:
Er zullen sowieso ZM'ers op gezet worden die dergelijke vacatures dan gaan keuren. Dus daar hadden we rekening mee gehouden. Wel even een vraag die ik me zojuist bedenk: als de ZM'ers vacatures moeten goedkeuren duurt het dus langer voordat jouw vacature zichtbaar is. Vinden mensen dat een bezwaar? :)

Cowerd
%Europe/Berlin %477 %2006, 12:28

Geniaal!
Zo zie ik het ook het liefst :D

Ea.Z
%Europe/Berlin %488 %2006, 12:42
@eaz:
Er zullen sowieso ZM'ers op gezet worden die dergelijke vacatures dan gaan keuren. Dus daar hadden we rekening mee gehouden. Wel even een vraag die ik me zojuist bedenk: als de ZM'ers vacatures moeten goedkeuren duurt het dus langer voordat jouw vacature zichtbaar is. Vinden mensen dat een bezwaar? :)
heb ik me ook al afgevraagd...
mja..
twordt kiezen: ofwel een direct post met mss onzinnige gegevens, ofwel degelijke posts met wat wachttijden...

Laiverd
%Europe/Berlin %693 %2006, 17:38
Okay, hier wat stellingen die als antwoordmogelijkheden 'helemaal mee eens', 'helemaal mee oneens', en 'gedeeltelijk mee eens' zouden kunnen hebben.

Wanneer mensen onder de reguliere gemiddelde tarieven werken, verzieken ze daarmee de arbeidsmarkt voor degenen die met dit werk (webdesign, illustratie, gamedevelopment) hun brood moeten verdienen.

Flashfocus is een platform waar webdesign als een serieuze zaak wordt gezien. Daarin passen niet opdrachtgevers die voor een appel en een ei websites en 'aanverwante artikelen' gerealiseerd willen zien, en ook niet opdrachtnemers die 'het' voor een appel c.q. ei wel even doen.

'Werk aanbieden' zou een forum moeten worden waarin op een andere wijze wordt gemodereerd. Pas na goedkeuring door een zonemanager, wordt het bericht/de klus getoond.

Er moet een aparte plaats komen voor opdrachten die alleen op vrijwillige basis kunnen worden vervuld. Ook hierin worden berichten gemodereerd en pas getoond na goedkeurig. De enige opdrachten die vrijwillig kunnen worden vervuld, zijn die van maatschappelijke instellingen zonder winstoogmerk, en daarbinnen websites/producties die niet bedoeld zijn om inkomsten te verwerven.

Zoiets en dan dus in de vorm van een poll. Ik ben soms wat lang van stof, en wat mij betreft mag er best enige redactie over van een Zonemanager. Deze reply is overigens niet bedoeld om een enorme discussie uit te lokken over de formulering van de 'poll' vraag/vragen. Ik zou gewoon graag eens de stemming peilen in een of meer polls.

John

Laiverd
%Europe/Berlin %894 %2006, 22:28
Heel irritant om deze thread te bumpen, ik weet het. Maar ik vind het onderwerp gewoon belangrijk, en kreeg de indruk dat anderen dat ook vinden. Zou jammer zijn als dit geen vervolg krijgt.

Edit : ik zie nu ineens dat ik zelf een poll kan aanmaken. Dat ga ik dan morgen even doen. Als jullie nog op/aanmerkingen hebben over bovenstaande stellingen ... please.

John

Dauntless
%Europe/Berlin %896 %2006, 22:31
Ziet er goed uit... Ik weet wel niet of het poll-systeem uitgebreid genoeg is, dus ik denk dat je creatief gaat moeten zijn.

behived
%Europe/Berlin %309 %2006, 08:26
Heel irritant om deze thread te bumpen, ik weet het. Maar ik vind het onderwerp gewoon belangrijk, en kreeg de indruk dat anderen dat ook vinden. Zou jammer zijn als dit geen vervolg krijgt.
John
Hallo John,

blij dat je dat gedaan hebt, want ik heb dit topic volledig over het hoofd gezien...

Ik denk dat je in de goede richting zit te denken, want het is echt ongelooflijk dat er nog mensen zijn die reageren op een aanbod van 40 € voor een website.
(je antwoord was dan ook ideaal om hem daarover eens doen na te denken)

Wat ik ook nog ondervonden heb is dat de rubriek werk gezocht ook niet echt goed functioneert. Als er iemand een "advertentie" plaatst om zichzelf in de kijker te zetten, duurt het meestal niet lang voor er iemand met wat "goed" advies het hele topic eigenlijk om zeep helpt. Als je op zoek bent naar een opdracht, staat het nu eenmaal niet zo professioneel als er anderen je enkele tips geven om je portfolio te verbeteren (+ dan plaats je het wel in de testcase). Vermits er dikwijls door dezelfde mensen gereageerd wordt in de categorie werk aangeboden, lijkt het mij interessant dat deze mensen zichzelf kunnen voorstellen in de rubriek werk gezocht, zonder dat er daar commentaar kan worden opgegeven. Geinteresseerden kunnen dan wel een pm of e-mail sturen. Ik weet alleen niet of dit technisch realiseerbaar is...

Flashgirl
%Europe/Berlin %325 %2006, 08:49
Top Laiverd! Heel veel dank voor je werk. Je kunt inderdaad zelf een poll aanmaken, dan krijg je ook zelf de eer van je werk, dat is wel zo netjes. Ik ben benieuwd of er goede plannen uit komen.

Ook ben ik het ermee eens dat reacties onder de oproepen in beide fora onprofessioneel overkomen. Misschien is het dus zelfs beter om de reactiemogelijkheid in beide fora uit te zetten? Aangezien er in Werk Aangeboden bij serieuze dingen alleen komt te staan 'ik heb je gemaild', en bij minder professionele opdrachten steeds discussies opwellen. Die onprofessionele opdrachten zullen binnenkort dus sowieso niet meer op de site terecht komen, maar hoe denken jullie over het reageren?

behived
%Europe/Berlin %342 %2006, 09:12
Ook ben ik het ermee eens dat reacties onder de oproepen in beide fora onprofessioneel overkomen. Misschien is het dus zelfs beter om de reactiemogelijkheid in beide fora uit te zetten?
Daar ga ik dus volledig mee akkoord...
er worden dikwijls onderlinge discussies aangegaan in de rubriek werk aangeboden, die niets met de opdracht te maken hebben. Er moet wel een mogelijkheid zijn voor de topicstarter om zijn topic te editten wanneer de opdracht toegewezen is.

Roenes
%Europe/Berlin %801 %2006, 20:13
Ook ben ik het ermee eens dat reacties onder de oproepen in beide fora onprofessioneel overkomen. Misschien is het dus zelfs beter om de reactiemogelijkheid in beide fora uit te zetten?Dit vind ik niet zo'n strak plan. In het 'Werk gezocht' forum kan ik me heel goed voorstellen dat daar niet gereageerd hoeft te worden. Iemand bied zich aan en daarop kan een bedrijf/persoon reageren via PM/mail/chat/telefoon. Dat hoeft niet zozeer in het forum. Wel moet de persoon die de topic start kunnen aangeven (op een visuele manier) of de oproep nog 'actief' is. Dus misschien een instelbaar icoontje voor de topic die aangeeft of een oproep nog actueel is of niet. (want topic titels steeds wijzigen schiet niet op)

Maar mensen moeten wel kunnen reageren in het 'Werk aangeboden' gedeelte. Dergelijke discussies gaan we er gewoon hardhandig uitfilteren en zonder pardon verwijderen. Maar als mensen inhoudelijk kunnen reageren op een opdracht zonder dat er offtopic discussies ontstaan is dat voor iedereen beter. Zo kunnen er bepaalde dingen opgehelderd worden en krijg je inzicht wie waarin geinteresseerd is.

Ook is het 'Werk aangeboden' gedeelte bij uitstek een plaats waarnaar mensen kunnen refereren. Stel jij hebt opdracht A gedaan en die is goed verlopen en daarna reageer je op opdracht B, dan kun je een link plaatsen naar topic A om aan te geven wat voor een soort opdracht je eerder al succesvol hebt uitgevoerd. Op die manier zul je een aantal mensen geregeld voorbij zien komen en die bouwen op die manier een naam op die voor mensen die daar vacatures plaatsen makkelijk te bekijken zijn. Als iemand op veel dingen reageerd en die succesvol afrond, dan schept dat vertrouwen naar de opdrachtgever. Dus ik zou daar niet het reageren uitzetten maar gewoon vrij streng modereren. Offtopic of irrelevante reply's gewoon weghalen zonder dat er een melding wordt gemaakt. Dan leren mensen het vanzelf om daar serieus te posten :)

behived
%Europe/Berlin %329 %2006, 08:53
@ Roenes
als jullie als moderator dat zien zitten + effectief toepassen, is dat natuurlijk de beste oplossing