PDA

Volledige versie bekijken : Symbool kleur veranderen

roelywoely
%Europe/Berlin %972 %2005, 00:19
Ik heb nu een symbool, een simpele circel met een ligt kleur die groter wordt. Simpeler kan niet dus. Ik moet dit symbool nog een keer hebben en dan moet hij iets donkerder zijn. Maar als ik hem begin te wijzigen (ongroeperen, kleur wijzigen) en dan afspeel wordt hij eerst steeds kleiner met de donkere kleur en dan ineens staat de grotere (hoe groot hij op het eind moet zijn) er met de ligt kleur. Oftewel, hoe kan je de kleur van een symbool aanpassen?

Stuf
%Europe/Berlin %028 %2005, 01:40
:confused:
erg duidelijk ben je niet..

Laiverd
%Europe/Berlin %029 %2005, 01:42
Instance van het symbool op de stage selecteren > properties panel > color: in de dropdown tint kiezen. E.e.a. staat verder duidelijk beschreven in de handleiding onder 'Using Symbols, Instances and library assets'.

John

Flashgirl
%Europe/Berlin %442 %2005, 11:37
Oké, er is iets wat je éérst moet begrijpen :) .

Zoals ik al in je andere vraag uitlegde, kun je alléén een tween maken tussen hetzelfde symbol (dus op het éérste frame en op het laatste frame van je tween moet hetzelfde symbol staan). Je kunt controleren welk symbol er in een frame staat door je symbol te selecteren en in het Properties panel te kijken, daar staat de naam van je symbol zoals je hem hebt genoemd toen je hem maakte.

Nu stap 2. Jij wilt je symbol een andere kleur geven. Ik zal je iets uitleggen over het gebruik van symbols en instances, en de Library.
Wanneer je iets tekent op de stage dan noemen we dat een shape. Als jij een balletje op de stage tekent dan is dat dus een shape.
Zo'n balletje kun je met een shapetween tweenen (op voorwaarde dat je op het laatste frame óók een shape hebt staan, bijvoorbeeld een vierkant die je getekend hebt). Maar we willen geen shapetween, maar een motiontween maken :) dus we gaan door.
Je kunt van een shape een symbol maken. Er zijn drie verschillende symbols: je kunt een MovieClip maken, een Graphic, of een Button. Eigenlijk spreken de verschillen hiertussen voor zich, maar er valt nog wel meer over te vertellen, dus als je iets niet begrijpt dan moet je het even zeggen. Als je van een shape een symbol maakt (dat doe je door je shape te selecteren, en op F8 te drukken, en je symbol een naam te geven), verschijnt je symbol in je Library.
Als je je Library opent, kun je een symbol selecteren, en vanuit de Library op je stage slepen. Hierdoor komt er een kopie van het symbol in je Library op je stage te staan. Dit is heel belangrijk om even te snappen: Het origineel blijft in de Library staan (dat noemen we een symbol), en wat je op je stage sleept is een kopie van je symbol in je Library, en noemen we een Instance. Op deze manier kun je honderden Instances op je stage slepen. Dat zijn allemaal exacte kopieën van je originele symbol in je Library.

Wanneer je dubbelklikt op zo'n instance, kom je in symbol editing mode. Dat zie je ook bij je timeline boven de stage. Als je nu iets verandert aan de vorm of de kleur van je symbol, zullen alle instances van je symbol die op je stage staan, meeveranderen. Dit komt omdat ze allemaal een kopie zijn van één en hetzelfde origineel (Symbol), en als je iets verandert aan het origineel, veranderen alle kopieën (instances) mee.

Nu komen we op jouw vraag. Jij hebt een motiontween gemaakt tussen twee instances van hetzelfde symbol van een balletje. Nu wil je nóg zo'n balletje tweenen, maar je wilt dat het balletje een andere kleur heeft. Je begrijpt nu, dat als je het balletje verandert, dat je dan alle balletjes verandert. En als je het balletje met ctrl+B breaket op beide frames van je motiontween, is het geen symbol meer, maar een shape, en kun je het niet meer motiontweenen, tot je het opslaat als een nieuw symbol, en ook op het laatste frame van je tween een instance van datzelfde symbol zet.

Daarom is er iets handigs bedacht: Als je hetzelfde symbol wilt gebruiken, maar je wilt dat het alléén een andere kleur heeft, maar wel dezelfde vorm als de rest van je instances, kun je via het Properties venster via het dropdownmenu naast 'color' de kleur, de doorzichtigheid (alpha) en de helderheid aanpassen. Selecteer daarvoor de instance die je wilt veranderen, en kies uit het dropdownmenu in je Properties panel een effect.

Klaar! Ik hoop dat je het nu begrijpt? Zo niet, laat dan weten wat er misgaat.

Neem de tutorials die in Flash zitten ook door, anders loop je strakjes weer tegen andere beginnersproblemen aan die daar duidelijk in worden uitgelegd. Een goed begin is het halve werk ;) ...

Tsjonge wat een enorme post, je hebt geluk dat ik vrij heb! :p

marima
%Europe/Berlin %512 %2005, 13:18
Ik zat net even ergens in te stoeien en zag daar dat zoiets is gedaan met Color > Tint en dan een andere kleur kiezen. Dit met hetzelfde symbol tussen motion tweens in.
Het effect is dan dat het symbol, in dit geval een graphic, langzaam van kleur veranderd.
Of is dit weer iets heel anders?

Flashgirl
%Europe/Berlin %513 %2005, 13:19
Of is dit weer iets heel anders?

Dat is precies wat ik heb uitgelegd...

:)

marima
%Europe/Berlin %515 %2005, 13:21
Oeps, is dus wat Laiverd beschrijft, maar je moet wel een leeg frame tussen de motiontweens hebben, daar kun je de kleur aanpassen.

Flashgirl
%Europe/Berlin %520 %2005, 13:29
Leg dat eens uit... Leeg frame tussen de motiontweens? Ik vraag me af waarom?...

roelywoely
%Europe/Berlin %531 %2005, 13:45
ik kan dat niet aanpassen omdat ik mijn object heb gegroepeerd, en als ik hem ungroepeer, is mijn hele animatie naar de ***** :P omdat die geen motiontweens kan

als ik hem gegroepeerd heb kan ik de kleur niet veranderen en ook als ik hem naar de stage heb gesleept, is hij nog steeds gegroepeerd dus kan ik de kleur niet veranderen, als ik hem dan weer ungroepeer dan werkt de animatie niet meer

Flashgirl
%Europe/Berlin %535 %2005, 13:51
ik kan dat niet aanpassen omdat ik mijn object heb gegroepeerd, en als ik hem ungroepeer, is mijn hele animatie naar de ***** :P omdat die geen motiontweens kan

Ik heb je geloof ik een hele cursus voorgetypt, dus misschien is het handig om die even door te lopen...
In elk geval: Een group is iets totaal anders dan een symbol. Een group komt niet in de Library te staan. Een group kan geen animatie bevatten. Twee groups verwijzen dan ook niet naar hetzelfde symbol (want een group staat gewoon op zichzelf en is nergens een kopie van). Hierdoor loopt je filesize ook hoger op wanneer je groups gebruikt en geen symbols. Lees dus (nogmaals) even mijn minicursus door en lees de help van Flash.

als ik hem gegroepeerd heb kan ik de kleur niet veranderen en ook als ik hem naar de stage heb gesleept, is hij nog steeds gegroepeerd dus kan ik de kleur niet veranderen, als ik hem dan weer ungroepeer dan werkt de animatie niet meer

Inderdaad, dat klopt. Je kunt de kleur van een group niet veranderen. Daarom moet je er een symbol van maken. Nogmaals: Dit staat allemaal uitgelegd hierboven in mijn lange post... Er staat trouwens ook uitgelegd waarom je tween niet meer werkt als je een gegroepeerd object breaket.

Laiverd
%Europe/Berlin %536 %2005, 13:52
Dus zul je dan de boel anders moeten opzetten. Sowieso is het geen goed idee om groepen te gaan tweenen. Je eindigt dan in je library met een hoop genummerde tween symbolen waarvan geen hond meer weet wat het is.
Een animatie van meerdere shapes doe je het best in een movieclip met een shape per layer.

John

roelywoely
%Europe/Berlin %545 %2005, 14:05
Ik heb nu gewoon in een ander document 2 shapes gemaakt precies hetzelfde, behalve de kleur. Geconverteert naar symbolen. In ieder geval bedankt :D

Flashgirl
%Europe/Berlin %547 %2005, 14:08
Dat is niet de juiste methode, want je filesize loopt op die manier onnodig op. Ik heb m'n best gedaan voor je...

marima
%Europe/Berlin %574 %2005, 14:46
Ik ben met deze preloader aan het stoeien Flashgirl en daar kwam ik het in de mc arcfadein tegen.
De lege frames.
Krijg hem overigens niet in mijn movie, maar daar ben ik nog op aan het puzzelen. Nieuw onderwerp.