PDA

Volledige versie bekijken : Bewegende achtergrond te groot

ikke0101
%Europe/Berlin %107 %2006, 03:34
Ik heb voor een gedeelte van een pagina, een bewegende achtergond nodig. Deze bestaat uit een MC met 49 frames met op iedere frame 1 bitmap van 320*240.

Mooi om te zien, maar toen ik de swf publiceerde met deze achtergrond, was de grootte van mijn totale project van 1691 kb naar meer dan 7000 gegaan. Dit is natuurlijk onacceptabel. (swf van de 49 frames is 1318 kb)

Omdat dit nog maar mijn eerste project is, heb ik geen directe oplossing hiervoor kunnen bedenken.

Kan ik als achtergrond een externe swf aanroepen ?
Is er een mogelijkheid om van een fla (de 49 frames) een flv te maken, zodat ik deze extern kan afspelen ?

Of maak ik gewoon een denk fout en doe ik iets verkeerd ?

Heeft iemand een suggestie, of een stap in de goede richting voor mij, om dit probleem op te lossen ?

Wat is trouwens een aanvaardbare grootte voor een swf ???

Alvast bedankt voor jullie suggesties .....

moonwalker
%Europe/Berlin %530 %2006, 13:43
1e vraag: Ja dat kan met de LoadMovie. Kijk eff in de helpbestand.

2e vraag: Hmmm...dat moet ik nog nakijken. Maak een FLV wordt meestal veel groter dan een swf. (correct me if i'm wrong)

3e vraag: We weten niet wat je verkeerd doet want we hebben geen visualisatie. ;) Probeer in File ==> Publish settings ==> Flash ==> Options ==> Generate size report aan te vinken. Als je de movie daarna publisht dan krijg je een text bestand op je bureaublad met alle info over de grootte van je bestanden in je bestand.

4e vraag: Ik zou denk ik in plaats van 49 keer een bitmap te zetten, hem maar 1 keer zetten op de eerste frame en gebruik maken van motion tween om hem te animeren. Voor de rest lijkt me extern laden ook wel een goede, maar dan moet je wachten met het laten zien van de pagina totdat je externe bestand geladen is.

5e vraag: Volgens mij is er geen aanvaardbare grootte voor een swf. Als je een game in flash maakt geldt iets anders dan wanneer je een filmpje van een half uur maakt. (correct me if i'm wrong).

Succes ermee.

mw

ikke0101
%Europe/Berlin %597 %2006, 15:20
Ik kan helaas niet tweenen, want het zijn echt 50 verschillende bmp´s.

Ik bedoel wat is voor de gebruiker een aanvaardbare swf, zodat de laadtijd niet te hoog op loopt.

Ik wil eigenlijk een klein filmpje hebben, bestaande uit 49 frames, dat kan toch niet oplopen tot een zo groot bestand ??

marcvz
%Europe/Berlin %606 %2006, 15:33
Waarom BMP's en geen jpegs of png's? Dat scheelt al enorm kwa groote.
En wat is aanvaardbaar, ligt er maar net aan wat voor doelgroep je voor ogen hebt, en wat de mensen krijgen.
Wat voor internet verbinding heeft je doelgroep waarschijnlijk.
Kijk, hier op het forum zijn de mensen best bereidt even te wachten mits ze iets te zien krijgen wat de moeite waard is. Maar de meeste hier hebben een high speed internet verbinding en zijn ook geintereseerd bezig met flash.
Als iemand gewoon informatie op wil zoeken, dan heeft hij die graag zo snel mogelijk binnen handbereik.

ikke0101
%Europe/Berlin %606 %2006, 15:33
Ik kan helaas niet tweenen, want het zijn echt 50 verschillende bmp´s.

Ik bedoel wat is voor de gebruiker een aanvaardbare swf, zodat de laadtijd niet te hoog op loopt.

Ik wil eigenlijk een klein filmpje hebben, bestaande uit 49 frames, dat kan toch niet oplopen tot een zo groot bestand ??

moonwalker
%Europe/Berlin %610 %2006, 15:39
bekijk marcvz oplossing...BMP's zijn inderdaad veel groter dan jpg's of png's. Misschien ligt het daaraan. En de laadtijd kun je wel opvangen door een leuke preloader erin te bouwen. Dat houdt de mensen bezig en ze kunnen live zien hoelang het nog duurt voor een swf file om op te laden.

mw

behived
%Europe/Berlin %623 %2006, 15:57
Je 49 verschillende bmp's worden maar 1/12 van een seconde in beeld gebracht (ik veronderstel dat je 12 frames per seconde gebruikt), de kwaliteit mag dus een stuk lager liggen dan bij een stilstaand beeld. Of je een bmp importeert of een jpg in flash maakt niet zoveel uit voor de grootte van de swf. Je kan in de library voor elk beeld afzonderlijk gaan instellen aan welke kwaliteit ze gepubliceerd worden. Als je kiest voor document default (standaard voor bmp's) kan je bij file - publish settings - flash - de jpg kwaliteit verkleinen voor alle foto's tegelijk. Hier moet je een aanvaardbaar compromis sluiten tussen mooi en bestandsgrootte.

Nog een klein vraagje: Heb je je foto's op ware grootte in de fla gestopt, of heb je grootte beelden in flash geimporteerd en die dan gescaled? want dan kan je beter in photoshop ofzo je beelden op het juiste formaat brengen

veel succes

ikke0101
%Europe/Berlin %471 %2006, 12:19
Ik heb grote bpm in mijn library zitten, en in mijn mc werden deze gescaled. mbv Fireworks heb ik ze allemaal op juiste grootte gezet en deze weggeschreven naar jpg (de grootte ging van 200 kb naar 20 kb). vervolgens heb ik alle bpm´s vervangen door jpg´s. Ik verwachtte dus, dat mijn swf een stuk kleiner zou worden, maar het blijft precies even groot. Hieruit blijkt, dat het dus geen verschil maakt om de pictures vooraf te scalen, of ze naar een kleiner formaat om te zetten, want dat gebeurt dus bij het makebn van de swf door Flash zelf. Dit is een weet voor een aantal mensen, want ik ben wel vaker het advies tegen gegekomen om jpg´s te gebruiken ...

Ik heb nu een oplossing gevonden, door de eerste foto in mijn hoofd-swf te zetten, zodat er geen lege plaats verschijnt, en daarbovenop wordt de achtergrond film geladen.

Ik heb nog een vraag, en dat is of er geen manier is, waardoor je nadat de hoofdfilm is geladen, je andere dynamische fotó´s en/of teksten en swfs kan preloaden´, zoals je in een html-bestand kan opgeven. maw een of andere functie die andere dingen laadt, terwijl de hoofdfilm afspeelt...

Alvast weer bedankt voor iedere bijdrage ....