PDA

Volledige versie bekijken : Motion Guide in combinatie met besturing met toetsen

finalzelda
%Europe/Berlin %603 %2006, 15:29
Hallo.

Ik ben nu bezig in Flash MX 2004 Professional met het volgende.

Aanleiding voor dit alles:

Ik weet niet of hier ook mensen zijn die het programma: Wie Is De Mol volgen. Doet er ook niet toe. Maar in dat programma, dat nu zijn zesde reeks kent, kwam er in aflevering 6 een opdracht voor waarin de kandidaten over het parcour van Salta moesten rijden. Ze hadden drie auto's, een Ford Falcon, een Peugeot 404 en een Fiat 500. Per auto waren er twee kandidaten. Wanneer de ene auto onder weg was op het parcours moesten de overige twee auto's opgeschoond worden, olie aanvullen/noem het maar op.

Nu heb ik het volgende idee. Ik wil in Flash een game er van maken. Dat je eerst 1 van de 3 auto's kunt kiezen, vervolgens laat ik een paar fragmenten uit de zesde aflevering zien van de auto die gekozen is die dan wegrijd bij de start. Maar dan komt hetgeen waar ik graag antwoord op wil hebben. Als dat fragment afgelopen is, laat ik een overzicht zien van het parcours. Ik maak drie movieclips aan met een rondje, 3 verschillende cirkels met 3 verschillende kleuren die staan voor de 3 verschillende autootjes.

Nu heb ik al met een tutorial van ene Larz het voor elkaar gekregen dat ik zo'n gekleurd rondje kon laten bewegen met de pijltjestoetsen en dat wil ik ook graag. Maar nu is het zo dat het rondje over het hele beeldscherm kan worden gestuurd. En ik wil juist dat het rondje niet buiten het overzicht van het parcours komt!

Daarop bedacht ik een motion guide te maken, ik tekende een pad doormiddel van het penceel te gebruiken en het parcours heb ik nagenoeg overgetrokken zoals hij is. Vervolgens heb ik de mc van 1 gekleurd rondje bij de start neergezet in de eerste frame, en bij de laatste frame heb ik het rondje gezet bij de finish. Toen drukte ik op CTRL + Enter en wat deed ie toen? Het rondje verschoof van de start naar finish links om, zonder het hele parcours te hebben afgelegd!

Mijn bedoeling ervoor is, dat je met de pijltjestoetsen het rondje zo bestuurd over het parcours, maar dat het rondje wel vasthoud aan het parcours. Nu weet ik dat enkel voor elkaar te krijgen doormiddel van zo'n motion guide, maar kennelijk wil dat niet zo vlotten.

Ik hoop dat jullie een beetje snappen wat ik wil. Kortweg is het dus: via pijltjestoetsen het rondje besturen over het parcours, maar zo dat het rondje niet van het parcours afwijkt. Ik dacht zelf dat te kunnen realiseren door een motion guide + die tutorial van Larz maar dat kan kennelijk niet :S

Iemand een idee hoe je dat dan wel voor elkaar kunt krijgen?

Edit: Ik heb het circuit als bijlage toegevoegd. Dan kunnen jullie sneller er een beeld bij maken. En dit was de link voor de tutorial die ik wel werkend heb gekregen, die van Lars Steggink (http://www.flashfocus.nl/tutorials/Actionscripting/Toepassingen/?filename=Game%20besturing%20via%20toetsenbord_Lar s%20Steggink.zip)

WickedMind
%Europe/Berlin %633 %2006, 16:11
Je zou de motion guide dan beter in stukken kunnen knippen (ik neem aan dat start dezelfde plek is als finish?) Deel je motion guide in 2en.
Geen idee wat voor "besturing" je aan je auto meegeeft, maar als ik de normale techniek van een auto simuleer, kan je gas geven, remmen en sturen (makkelijk).
Gas = pijltje Omhoog
Rem = pijltje Omlaag
Sturen = links / rechts

Je kan je auto dan gas laten geven (langs je motion guide) door een code aan de Omhoog toets te plakken van:
on (keyPress(UP)) {
nextFrame;
}
(syntax kan en zal wel anders zijn, maar t gaat om t idee).
Maar sturen zal dan al niet meer nodig zijn. Hij volg je motion guide al, bij het gas geven.

Een leuk spelletje moet je dan ook niet langs een motionguide doen.
Neem bijvoorbeeld een parcours met wegbreedte van 3x zo breed als je auto.
Zet daarnaast nog een stuk "zand / modder" van 1x de breedte van je auto. En daarnaast rotsen.
Je moet dan je auto een auto-besturing meegeven.
Je moet dan controleren waar je auto zich bevind op het parcours.
Op de weg: Snelheid auto = 5 (definiër je dan ergens hoe snel 5 is)
Op het zand: Snelheid auto = 1
Op (tegen de rotsen) Snelheid auto = 0

Je krijgt dan het effect dat de auto op de weg moet rijden anders gaat ie te langzaam.
Je auto moet wel het parcours volgen want daar omheen staan rotsen waar je niet over kan (snelheid auto = 0)
Je hebt dan uitdaging om op de weg te blijven voor een mooie tijd en je auto moet het parcours volgen.

wat dingen om es te bekijken / downloaden en van te leren:
http://www.actionscript.org/showMovie.php?id=1226
http://www.actionscript.org/showMovie.php?id=1199
http://www.actionscript.org/showMovie.php?id=1182

Googlen op Tutorials + car game ofzo wil ook nog wel eens wat leuks geven.

finalzelda
%Europe/Berlin %963 %2006, 00:07
Dat van die rotsen, zand en de weg zelf is wel een goed idee. Maar dan moet je als je het parcours maakt, eigelijk uitbreidt dus, het rotsgedeelte van het parcours in een aparte laag gooien in frame 1, idem voor het zand, en dan in frame 1 van laag: "Zand" zetten de snelheid op 1 en in frame 1 van laag: "rotsen" snelheid = 0?

En die derde link vind ik zelf het mooist. Ik heb alleen geen idee hoe het nu precies zit met hoe de maker van dat race programmatje ervoor gezorgd heeft dat de auto het middelpunt is en zodra je met je pijltjestoetsen hem gaat besturen de camera mee gaat lopen over het parcours om vervolgens ook nog de snelste tijd bij te houden.

In de opdracht van Wie Is De Mol moesten ze namelijk 2 rondjes rijden per auto en in totaal er 24 minuten over doen (het circuit was 4 km lang) 6 minuten per ronde dus. Hoe zou ik zo'n limiet in moeten stellen? Dat ie dus gaat aflopen van 24 minuten naar 0 als een count down?

marcvz
%Europe/Berlin %965 %2006, 00:09
HIer vind je een hele lijst met actionscript tutorials.
Daar kun je al je vragen vinden om dergelijke dingen te programeren.

http://flashfocus.nl/forum/showthread.php?t=6338