PDA

Volledige versie bekijken : Text antialias

pjm
%Europe/Berlin %501 %2005, 13:02
Ik probeer van enkele movieclips buttons te maken (wat niet echt lukt), maar de tekst in de movieclips worden antialias gemaakt in de export. Dit wil ik dus niet. Het is statische tekst, dus niet selecteerbaar enz. Hoe kan ik er voor zorgen dan de tekst niet antialias wordt?

Ik gebruik Flash MX, ik weet niet of dat ergens mee te maken heeft.

ninetynine
%Europe/Berlin %542 %2005, 14:01
Msschn bij properties die A uitklikken ? :) = Antialias

pjm
%Europe/Berlin %686 %2005, 17:28
Werkt niet...

RenderingRebel
%Europe/Berlin %692 %2005, 17:36
Heb je niet perongeluk use device fonts aanstaan?

pjm
%Europe/Berlin %697 %2005, 17:43
Nee, staat niet aan.

pjm
%Europe/Berlin %645 %2005, 16:29
Dat hielp wel... dat ze op even pixels moeten staan. Vreemd, maar toch bedankt!

five-oaks
%Europe/Berlin %498 %2006, 12:57
Ik heb hetzelfde probleem. En de tekstvlakken op even pixels zetten help ook niet.
Kan dit nog aan iets anders liggen?

Zie bijlage.

Laiverd
%Europe/Berlin %517 %2006, 13:25
Heb je niet perongeluk use device fonts aanstaan?Hmm, weet je wel wat je zegt? Juist device fonts anti-aliasen NIET ;). Misschien ff gaan checken wat het verschil is tussen antialias en alias.

Anyway: Flash antialiased by default. Voor nieuwere Flash Players is er een optie om dit voor een tekstveld uit te schakelen, maar da's niet per se een goede optie omdat niet ieder lettertype ontworpen is voor gebruik op een beeldscherm en de gealiasde versie er in dat geval echt beroerd uit gaat zien.

Het beste is (als je antialiasing wilt vermijden) om device fonts te gebruiken; je kunt dan wat minder designen omdat je niks te vertellen hebt over wat het device font is op de pc van de eindgebruiker, maar da's dan de prijs die je betaald. Een andere optie is om een pixelfont te gebruiken: die komen in soorten en maten en antialiasen weliswaar, maar dat zie je niet omdat deze fonts op pixels zijn ontworpen. Voorwaarde voor het gebruik van een pixelfont is wel:
1. dat je het tekstveld op exactie pixels neerzet (niet iets ernaast)
2. de grootte van het lettertype een veelvoud is van de standaard grootte waarvoor het pixelfont is ontworpen (een font ontworpen voor 8px kan dus worden gebruikt op 8, 16, 24, 32 etc. pixels grootte.

John

Djos
%Europe/Berlin %781 %2006, 19:44
Mjaa..
Wel eng he,
Jongen van 21 die euh naja niet weet hoe je MovieClip moet maken!
Maar misschien ligt het ook wel niet aan je leeftijd? 8)

vectorboy
%Europe/Berlin %851 %2006, 21:25
Djos, watch your words...
Kennis heeft niets met leeftijd te maken. Het gaat om ervaring.

Trouwens, zijn vraag is iets helemaal anders, het gaat hier over fonts en het goede gebruik ervan. Een niet zo simpel aspect van het Flashen lijkt me.

Laiverd
%Europe/Berlin %914 %2006, 22:56
Gebruik van fonts moeten we vooral niet moeilijker maken dan het is: niet moeilijk namelijk, maar zoals met alles: je moet wel weten hoe het werkt. Er zijn een aantal simpele basisregels, en als je je daaraan houdt is er niks aan de hand. Al die regels zijn in talloze threads over fonts en antialiasing al eens aan de orde geweest.

John

five-oaks
%Europe/Berlin %476 %2006, 12:26
ik heb het gevonden. Ik gebruikte een apparaatlettertype (_sans). Flash past hier nooit anti-alias op toe. Vandaar.

groenten,

five-oaks