PDA

Volledige versie bekijken : php insert meerdere dates

sofia
%Europe/Berlin %521 %2006, 13:30
Ik vul via mijn site mijn database aan via php.
Hier moet ik dus een datum ingeven.
In de db (mysql) staat de kolom op DATA dus niet VARCHAR.

Prob is nu dat ik events invoer die lopen van ... tot .... en van .... tot ...

Ik moet dus meerdere datums zien in te voeren en die later weergeven.

Kan zeggen met varchar werken, maar uiteindelijk moet ik de events weergeven op basis van hun datum.

wat gedaan?
thanx

mech7
%Europe/Berlin %530 %2006, 13:43
Je moet dan nog een kolom aan maken een met van en een met tot.

sofia
%Europe/Berlin %533 %2006, 13:47
ok, werkt als ik van...tot...heb, maar er zijn ook events die gewoon op 7 verschillende dagen zijn.
dus dan moet ik meerdere datums invoeren.

Of zou ik per datum het event opnieuw invoeren in de db?
En dan een link naar een overzichtje dat ik dan via VARCHAR ingeef?

w00
%Europe/Berlin %584 %2006, 15:02
Ik zou zeggen, ga gewoon voor een varchar. Die Datum kolom is toch alleen maar vervelend om mee te werken.
Anders ga je het ook alleen maar moeilijk voor je zelf maken... Maarja aangezien je het toch wilt kan ik je niet echt verder helpen :)

sofia
%Europe/Berlin %653 %2006, 16:41
ok, bedankt.
Denk dat ik beide ga doen.

mech7
%Europe/Berlin %704 %2006, 17:53
Umm datum kolom is juist handig.. het is niet echt netjes om hiervoor een varchar te gaan gebruiken en die te exploden of whatever..

Je zou eigenlijk dan nog een tabel moeten maken met het event de event id koppel je aan een tabel met alle tijden / van / en met een id van de dag.. Mischien is het trouwens beter al doe je ook kolommen met alle dagen en dan een enum met yes / no als de tijd altijd hetzelfde is op elke dag.

De Kale
%Europe/Berlin %506 %2006, 13:09
Umm datum kolom is juist handig.. het is niet echt netjes om hiervoor een varchar te gaan gebruiken en die te exploden of whatever..

Je zou eigenlijk dan nog een tabel moeten maken met het event de event id koppel je aan een tabel met alle tijden / van / en met een id van de dag.. Mischien is het trouwens beter al doe je ook kolommen met alle dagen en dan een enum met yes / no als de tijd altijd hetzelfde is op elke dag.

mag ik me hier even bij aansluiten; gebruik NOOIT een varchar voor datumvelden...
DATE Of DATETIME en eventueel timestamp zijn DE velden voor datums en tijden... hier zijn speciale sql constructs voor om ermee te werken en dit is ALTIJD beter dan wat iedereen hier kan verzinnen aan varchar velden icm php logica...

je zult idd een extra tabel moeten maken
pseudo code:
create table prefix_event (
event_id SMALLINT,--PK
event_name

);

create table prefix_event_date(
event_date_id SMALLINT,--Pk
event_id,--FK
event_date_begin DATE,
event_date_end DATE,
INDEX(event_id)

);

josko
%Europe/Berlin %918 %2006, 23:02
hehe =]
ik zou aanraden een timestamp te gebruiken, makkelijk rekenen en met beetje meer typwerk kan je er alles uit halen =]

De Kale
%Europe/Berlin %805 %2006, 20:20
is ook een mogelijkheid...
let alleen wel op de eigenaardigheden van mysql met timestamp.
doe maar eens een update op een ander veld dan je timestamp kolom, en kijk dan nog eens naar de waarde ;) deze wordt dan dus geupdate.... reden dus om geen timestamp te gebruiken.. voor mysql 4.1 kon timestamp ook maar van 1970 tot 2037, let op de kleine verschillen in server versies.

overigens, als een event op meerdere verschillende dagen valt, zijn het gewoon verschillende events, dus idd 7 keer aanmaken met verschillende datums