PDA

Volledige versie bekijken : Panorama in Flash

Ludovic
%Europe/Berlin %436 %2005, 11:28
Ik heb met 3DVista Stitcher een panoramafoto gemaakt en nu wil ik deze graag in Flash bewerken. Wat je nu ziet is één grote foto, maar dit lijkt nergens op! Ik wil dat men een venstertje(zonder randen en schuifbalken) ziet waarbij je met de cursor naar links, rechts, onder en boven kan.

Wie kan mij hierbij helpen?

martiNL
%Europe/Berlin %562 %2005, 14:29
Ik heb met 3DVista Stitcher een panoramafoto gemaakt en nu wil ik deze graag in Flash bewerken. Wat je nu ziet is één grote foto, maar dit lijkt nergens op! Ik wil dat men een venstertje(zonder randen en schuifbalken) ziet waarbij je met de cursor naar links, rechts, onder en boven kan.

Wie kan mij hierbij helpen?

Ik kan je helaas niet helpen maar ik volg de postings die hierop worden geplaatst.
maw: Wie kan er ons helpen? :D

brossiekoppie
%Europe/Berlin %589 %2005, 15:09
Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar ik denk dat het zo wel mogelijk is.

Bvb: voor naar links/rechts te gaan.

Je bepaalt het midden van je stage, neem nu een resolutie van 320x240 (maw je middenpunt ligt op (160,120)).

Vervolgens kijk je waar je muis zit en je vergelijkt dit met het middenpunt.

Zoals op het tekeningetje kijk je bvb of je muis boven vak 1 staat, dit kan door het controleren van de x/y coord. van je muis of via een hittest.
(Beter zou zijn van alles via as te laten gaan)

Stel nu dat je boven 1 staat zet je dit als code voor de panorama te bewegen laat je je panorama naar rechts gaan via as.

Flash Dreams
%Europe/Berlin %903 %2005, 22:40
Normaal kan je dit heel gemakkelijk met een scrollbar maken.
maar omdat van flash focus een puinhoop is gemaakt kan ik geen bijbehorend fla'tje voor je opzoeken.

colake
%Europe/Berlin %460 %2005, 12:02
misschien dat volgende tutorial wel van pas komt
360% view (http://www.flashfocus.nl/tutorials/Actionscripting/Toepassingen/?filename=360%20graden%20view_Stefan%20Vooren.zip)

Ludovic
%Europe/Berlin %543 %2005, 14:02
Bedankt voor de tutorial!

ivis
%Europe/Berlin %620 %2007, 14:53
heel mooi deze panorama-flash maar wat als ik nu een knop wil maken van een object in de panorama foto.
dus bijvoorbeeld als ik op 1 van die pc's in dat lokaal klik en dat er dan een vlak met tekst verschijnt.

Ik heb het zelf geprobeerd door een button in de foto mc te plaatsen maar dit werkt natuurlijk niet
omdat er een groot hitvlak over het hele project is geplaats wat ervoor zorgt dat de boel draait.
kan iemand me heermee helpen? ben ook maar een beginner |)

dus uiteindelijk moet het een soort rond draaiende panorama menu-balk worden :P

Jullie hebben vast wel een oplossing voor me! of een link naar een ander tutorial.
ik zoek zelf voorlopig nog even verder. maar als je iets hebt post het hier AUB

chiao greatzz to all the flashers out there!

)@$PR
%Europe/Berlin %770 %2007, 18:29
Beginnend flasher en zoiets proberen... Gewaagd project volgens mij! Erg veel succes, ik kan je helaas niet helpen!

ivis
%Europe/Berlin %413 %2007, 09:55
hmm tja misschien wel.. :S
maar het zou in mijn ogen heel simpel moeten zijn want al het belangrijke zit al in dat .fla bestand.
als ik nu een manier heb om die buttons in de foto mc klikbaar te maken dan ben ik er al. :D

Is er geen manier om een hitvlak op de bovenste laag te laten linken naar de tijdlijn van een movieclip in de foto mc?
8~ Nu breng ik me zelf op een idee.

Ik ga het zo proberen:

- Ik haal de optie om te bewegen langs de y-as eruit.
Op en neer gaan in de foto voegt toch niet veel toe aan het geheel.

- Daarna verklein ik de hoogte van het hitvlak op de "knoppen" layer tot een balk en die
plaats ik tegen de onderrand van mn stage.

Nu kan de gebruiker heen en weer scrollen door onderaan met zijn muis over het hit vlak te gaan.

Op het moment dat de gebruiker één van de knoppen wil drukken die ik in de foto mc plaats
gaat hij met de muis van het hitvlak af, staat de boel stil en kan hij aanklikken wat hij wil.
Dit kan nu omdat het grote hitvlak niet meer in de weg staat.

[^] Oké het wint geen schoonheids prijs maar het is een oplossing.
Jammer dat ik hierdoor wat van de functionaliteit van het geheel kwijt raak.

Heeft iemand een oplossing die beter is dan dit laat me AUB weten!
pies oud site!

Gerrit55
%Europe/Berlin %685 %2007, 16:27
- Maak van je foto een Movieclip, zet deze op je Stage en geef instancenaam (bv MC1)
- In je Movieclip, maak je een nieuwe laag aan (boven je foto) en zet hierin een button (op de plaats waar je hem wilt hebben), geef deze in de MC een instancenaam (bv Button1)
Je beweegt je MC dmv je cursorpositie,

mc1.onEnterFrame = function()
{
endX = (-_root._xmouse * 2 ) + 275; // 275 is ca. de helft stage
this._x += (endX - this._x) / 5; // 5 = snelheid waarmee je beweegt
}

mc1.Button1.onRelease = function()
{
trace (" Knop in Mc1" )
}

ivis
%Europe/Berlin %414 %2007, 09:56
Ok bedankt voor je hulp! |)

Ik heb een nieuw document aan gemaakt en precies gedaan wat je zei.
Heb de foto movie clip (instance name = MC1) aan-gemaakt met daarin de button (Button1) op een nieuwe layer.

Wat ik met die actionscript moet doen is mij niet duidelijk. P)
Ik heb het op de eerste frame van de tijdlijn te gezet (geen effect)
Ook op de eerste frame van de mc (geen effect)
Op het moment dat ik de AS op de button plaats krijg ik de volgende error:

**Error** Symbol=Symbol 1, layer=Layer 2, frame=1:Line 1: Statement must appear within on handler
mc1.onEnterFrame = function()

**Error** Symbol=Symbol 1, layer=Layer 2, frame=1:Line 7: Statement must appear within on handler
mc1.Button1.onRelease = function()

Total ActionScript Errors: 2 Reported Errors: 2

Vraag:
Krijg ik met dit simpele stukje script het zelfde panorama effect als in het hier boven geplaatste 360.fla bestand?
Dat is namelijk het doel. Alleen wil ik het nog iets extras geven door er buttons in te plaatsen, die vervolgens weer tekst vlakken openen.

Als die actionscript van je de truc doet dan ben je echt een genie maar dan moet ik eerst snappen waar ik het plaatsen moet. :P
Mischien kan je voorbeeldje maken in een .fla bestand (als het niet te veel gevraagt is)

alvast bedankt.

ps. ik heb hier http://www.webwasp.co.uk/tutorials/b31-panorama/index.php een voorbeeld gevonden van iets wat er meer op lijkt maar de camera in deze panorama kan niet voledig rond draaien als je snapt wat ik bedoel.

ivis
%Europe/Berlin %431 %2007, 10:20
Voor de zekerheid heb ik nog even gekeken of het niet aan een hoofdletter lag en jahoor.
De boel begon deze keer wel te draaien maar het is niet echt het effect wat ik bedoel.

Want aan de linker zijde laat hij nu een deel van mijn stage zien
Aan de rechter zijde gaat hij niet eens door tot het einde van de foto (waar ik toevallig net die button geplaatst heb)

en heel jammer dat de draaiende beweging niet oneindig is.

thnx latterrrr!!