PDA

Volledige versie bekijken : as leren

Andastrian Mind
%Europe/Berlin %844 %2005, 21:15
Ik vroeg me af hoe iemand al die codes van as kan leren, of waar ze ergens staan uitgelegd? Vooral daar ben ik naar opzoek, omdat ik van as niet veel ken... maar bestaan er ook basissites (liefst in het nederlands) waar alles -dus zeker basis- goed staat uitgelegd?

Dauntless
%Europe/Berlin %847 %2005, 21:19
Ik vroeg me af hoe iemand al die codes van as kan leren, of waar ze ergens staan uitgelegd? Vooral daar ben ik naar opzoek, omdat ik van as niet veel ken... maar bestaan er ook basissites (liefst in het nederlands) waar alles -dus zeker basis- goed staat uitgelegd?
Hier staan wel wat basis tutorials... En als je in je manual kijkt, of op F1 drukt in flash heb je een mooi overzicht van alle functies + wat ze doen + hoe je ze moet gebruiken + meestal zelfs nog een voorbeeld.

-Veel success en fun met flash! :)

Vinc
%Europe/Berlin %849 %2005, 21:22
Hmz, nu je het over die F1 knop hebt in flash.. bestaat die ook in het nederlands? :P Ik heb flash mx namelijk in het engels =)

Dauntless
%Europe/Berlin %871 %2005, 21:55
Hmz, nu je het over die F1 knop hebt in flash.. bestaat die ook in het nederlands? :P Ik heb flash mx namelijk in het engels =)
Nope, sorry :). Trouwens, als je echt van computers en zo je werk wilt maken, heb je toch wel een goede basis engels nodig hoor ;). En het is niet dat in die helpfiles geleerde uitleggen staan of zo :p

Roenes
%Europe/Berlin %909 %2005, 22:49
Het enige nadeel aan AS leren via F1 is dat je zelf creatief moet zijn met opdrachten die je jezelf oplegt. Aangezien hier alleen uitleggen staan van functies ed en geen echte combinaties van bepaalde scripts...

Maar dat neemt niet weg dat je vanuit F1 goed kan leren :)

FlashElements
%Europe/Berlin %952 %2005, 23:52
Tip:

- Probeer het doel van je opdracht helder voor ogen te hebben. Maak desnoods een schets van het geen wat je wil maken.
- Ga na of je veel animtaties gaat gebruiken of juist veel user interactions.
- Probeer het totale project in stukken te verdelen, en bekijk alle stukjes apart.
(welke opjecten gaan met elkaar communiceren ?)

Leg qua AS je focus op kleine stukjes bouw dit dan op tot het totale project . Kennis van Engelse taal is hierbij zeker noodzakelijk, even als kennig van enige programmeer syntax.

Actionscript is echt heel makkelijk en duidelijk te begrijpen, immers als je een blokje wil laten draaien, weet je dat draaien ' rotation ' betekend, dus in AS hebben we het dan over box._rotation nu nog even vertellen hoeveel je wil draaien bijvb. 30 graden, en je krijgt dan box._rotation = 30;

Kijk bijvoorbeeld naar de FLA's die via FlashFocus worden aangeboden en bestudeer de code.
Lees het boek van "Collin Moock" OOP Development width AS 2.0
Lees het boek van "Sham Bhangal" Flash Hacks -> O' Reilly

Succes met het leren van AS en laat even je eerste projectje zien....... ;)

Dauntless
%Europe/Berlin %969 %2005, 00:16
Lees het boek van "Collin Moock" OOP Development width AS 2.0
Welk boek bedoel je daarmee? Ik vond hem niet op Colin's website... Bedoel je Essential Actionscript 2.0? Want die's niet echt geschikt om te beginnen met AS... Dan neem je beter Actionscript of flash MX: The Definitive Guide (O'Reilley)

Lees het boek van "Sham Bhangal" Flash Hacks -> O' Reilly
Dit is ook wel een leuk boek om mee te beginnen, het staat namelijk vol met 100 kleine oefeningetjes (actionscript tips), en daar kan je ook wel een leuke basis mee opbouwen.

FlashElements
%Europe/Berlin %979 %2005, 00:31
Welk boek bedoel je daarmee? Ik vond hem niet op Colin's website... Bedoel je Essential Actionscript 2.0? Want die's niet echt geschikt om te beginnen met AS... Dan neem je beter Actionscript of flash MX: The Definitive Guide (O'Reilley)

Dit is ook wel een leuk boek om mee te beginnen, het staat namelijk vol met 100 kleine oefeningetjes (actionscript tips), en daar kan je ook wel een leuke basis mee opbouwen.

Klopt het eerste boek is niet helemaal voor de beginnende AS-er.
Het leert je wel meteen denken in objecten en dat is natuurlijk altijd goed.

Om eenvoudig snel AS te leren adviseer ik zeker het boek van "Hedwyg van Groenendaal"
http://www.hedwyg.nl/

:)

Flashingback
%Europe/Berlin %992 %2005, 00:49
Dauntless op je msn hebben is ook altijd handig

Finesky
%Europe/Berlin %999 %2005, 00:58
En wat ook belangrijk is; Ga niet proberen te maken wat je al KAN, maar ga proberen te maken wat je WIL.
Dan leer je het snelst!

Dauntless
%Europe/Berlin %023 %2005, 01:33
Dauntless op je msn hebben is ook altijd handig
WTF? Lol :D

En het is nu heel toevallig dat ze me al op msn heeft, maar echt, dat is toevallig! ze moest me een file doorsuren :p Nu denkt iedereen weer dat ik elk lid van flashfocus op m'n lijst heb...

Ps: Wel bedankt voor het compliment :I

Cowerd
%Europe/Berlin %029 %2005, 01:42
WTF? Lol :D

Nu denkt iedereen weer dat ik elk lid van flashfocus op m'n lijst heb...

Ps: Wel bedankt voor het compliment :I

Ik wil oook!:p

Flashingback
%Europe/Berlin %033 %2005, 01:48
loool sry Dl voor alle problemen die je nu door mij zal krijgen :D. Ik ben bereid de schuld op mij te nemen:D.

Dauntless
%Europe/Berlin %037 %2005, 01:54
Ik wil oook!:p
Hehe, je hebt niet al te veel van me hoor ;). Flashingback is een goede vriend van me en we praten ook over veel andere dingen dan AS. En ik heb ook al Andastrian mind gezegd dat ze haar vragen ook beter op het forum post zodat meerdere mensen er iets aan hebben :).

Cowerd
%Europe/Berlin %039 %2005, 01:56
Ik heb ook het gevoel dat je op het forum meer vragen zla beantwoorden dan op msn:P

Andastrian Mind
%Europe/Berlin %478 %2005, 12:29
Dauntless heeft mij inderdaad wel al goed geholpen met m'n eerste kleine imagescroller. Misschien kinderspel voor de meeste.. foto's inladen met xml, maar als beginner was die hulp wel welkom. Daarom nog eens bedankt! :)
En ik zal mij dit weekend wel 'ns bezig houden met het lezen van die F1 knop in Flash, maar eerst nog mijn theoretisch rijexamen van morgen voorbereiden.
Bedankt voor de reply's! ;)

Folkert
%Europe/Berlin %545 %2005, 14:04
En wat ook belangrijk is; Ga niet proberen te maken wat je al KAN, maar ga proberen te maken wat je WIL.
Dan leer je het snelst!

Het is mijns inziens van belang dat hetgeen je leert, dat je dat ook toepast en het je eigen maakt. En dat kan alleen door herhaling, herhaling en had ik herhaling al genoemt ?
Iets op een dag even kunnen scripten wil niet zeggen dat je het geleerd hebt. Wanneer je leert tijdens het bouwen, want dat klopt op zich natuurlijk, dan doe je jezelf tekort.
Tekort omdat je dan grote delen aan basis informatie niet hebt geleerd, en erger nog niet eigen hebt gemaakt. Dan heb je dus geen fundering en geen 'basis' vertrouwen opgebouwt met de taal.
Je kan dat wel zien als learning the hard way ;)
Als je goed wilt leren scipten dien je juist veel te herhalen van wat je hebt geleerd, odat je ook kan doorgronden waarom er gebeurd wat er gebeurd, en zodat je weet welke eventuele opties je hebt wanneer je een scriptmatige oplossing zoekt.
Kortom, leer de basis eerst en maak die je eigen en ga dan bouwen wat je wilt daarna (als je fundering ligt dus ;))