PDA

Volledige versie bekijken : php of andere online pic resizer en thumbnail-maker

KsChoice
%Europe/Berlin %925 %2006, 23:12
Ik heb een vraagje.

Ik bouw voor een aantal gebruikers een online flash-fotogallerij met externe pics & thumbs.
Niet alle toekomstige gebruikers zijn even computerminded > hoe lager de instapdrempel dus, hoe beter. Niet elke toekomstige gebruiker weet hoe hij fotootjes kan resizen/verkleinen en hoe hij van zijn fotocollectie ook een reeks thumbs aanmaakt.

Ik zou natuurlijk elke gebruiker een les irfanview of soortgelijke kunnen aanbieden, maar dat lijkt me niet echt een leuk vooruitzich. Daarom mijn vraag : bestaan er hiervoor online (flash / php / ...) tooltjes (liefst ietwat gebruiksvriendelijk) die ik kan gebruiken, aanpassen , inpassen in mijn concept zodat ik de gebruikers min of meer een totaaloplossing kan aanbieden ????

Alle tips / hints / links zijn meer dan welkom !

Tommyfied
%Europe/Berlin %939 %2006, 23:32
eh je kan gewoon resizen in flash?

je kan toch de _width en _height aanpassen?

je kan ook ervoor kiezen om het te "croppen" door een mask te gebruiken.

KsChoice
%Europe/Berlin %944 %2006, 23:39
de ._width & ._height kan ik inderdaad toepassen

maar als iemand met een EOS350D een reeks fotootjes van 8 megapixel maakt en vervolgens in de picture-folder dumpt wordt alles veel trager ingeladen ... en het is mijns inziens ook een beetje dom om een 8-megapixel-fotootje als bron te gebruiken en het vervolgens maar op 800x600 pixels weer te geven ...

Niet ?

Folkert
%Europe/Berlin %008 %2006, 01:11
Je kan prima php gebruiken , voor het uploaden zowel als het 'andere versies' trekken van je jpg bestand. Of dat een goed idee is voor bestanden van 8 Mb op een productie server is afwachten, kijk bijvoorbeeld eens naar hoe de weblogsoftware dat doet, die doen hetzelfde namelijk met uploads, en thumbs maken.
Resizen in Flash zou ik zelf niet doen mits het 'voor het efect' nodig is. Immers wat je zelf al zegt het is onzin 8 mb te laden als je enkel een thumbnail wilt laten zien.

kevinrommen
%Europe/Berlin %472 %2006, 12:19
ik zou dit inderdaad met php oplossen. Je kan in een simpele vorm een klein Content management systeem bouwen waar je dan foto's kan uploaden. hier kan je restricties aan zetten of je kan gewoon van elke foto een thumb en een normaal formaat maken. deze foto's kan je dan in flash aanroepen

groet, Kevin