Volledige versie bekijken : mask on/off
theFlashWizard
%Europe/Berlin %232 %2005, 06:34
ey mensjes..
hier meteen nog een vraagje.. ik wil het mogelijk maken een masker aan en uit te zetten..
het masker zit in de mc holder en de foto die normaal gemaskeerd moet worden in foto_mc
nu heb ik dus alles wat in de holder mc weer zichtbaar kunnen maken door als masker een lege nutteloze mc op te geven:
de foto_mc met mc
if(!masked){
foto_mc.setMask(holder)
masked = true
this.button_txt.text = "mask off"
}else{
foto_mc.setMask(fakeMask)
masked = false
this.button_txt.text = "mask on"
}
maar het punt is dat de foto dan nog niet zichtbaar is omdat die nutteloze mc leeg is..
en het opgeven van de foto_mc als masker voorzichzelf werkt ook niet..
weet iemand een goede oplossing?
ik kan nu ff niks beters bedenken dan een vorm te laten tekenen 1malig bij het begin en die net zo groot als de foto te maken.. maar dat klinkt n btje omslachtig..
alvast bedankt!
Dauntless
%Europe/Berlin %382 %2005, 10:10
Zo misschien?
To cancel a mask created with ActionScript, pass the value null to the setMask() method. The following code cancels the mask without affecting the mask layer in the Timeline.
UIMask.setMask(null);
theFlashWizard
%Europe/Berlin %596 %2005, 15:19
echt? :|
ik had
UIMask.setMask("");
en
UIMask.setMask(0);
al geprobeert..
Ook natuuurlijk geprobeert in help te kijken maar het vreemde was dat ik setMask niet kon terug vinden..
niet onder de m of de s in de actionscript refrence en ook niet als ik er op zocht..
dan vond hij zelfs helemaal geen entries..
maarre thnx iig! :)
kH_
%Europe/Berlin %834 %2005, 21:01
tip:
Type de functie (in dit geval setMask()), ga met de cursor ervoor staan en ros op F1.
Hopsakee, daar heb je de gedetailleerde hulp over de betreffende functie ;)
Btw...zet gewoon de _alpha op 0, of simpelweg de _visible param.
Dauntless
%Europe/Berlin %839 %2005, 21:08
echt? :|
ik had
UIMask.setMask("");
en
UIMask.setMask(0);
al geprobeert..
Ook natuuurlijk geprobeert in help te kijken maar het vreemde was dat ik setMask niet kon terug vinden..
niet onder de m of de s in de actionscript refrence en ook niet als ik er op zocht..
dan vond hij zelfs helemaal geen entries..
maarre thnx iig! :)
Dan zal je de verkeerde dingen hebben aangevinkt of zo? Tip: Download Flash Resource manager: super handig! :)
theFlashWizard
%Europe/Berlin %839 %2005, 21:08
_kH, heb je net het 1nigste dat ik niet geprobeert had te pakke.. want zo doe ik het normaal wel vaak..
maar toch vreemd dat als ik er op zoek op setMask er geen entries uitkome en als ik alleen op mask zoek ik alleen basis flash info krijg..
_visible of false zetten? van de masker mc? werkte niet..
kH_
%Europe/Berlin %844 %2005, 21:15
stuur me de FLA maar ff, zal ik even wat proberen.
kH_
%Europe/Berlin %849 %2005, 21:23
Hier, ik heb ff een voorbeeldje gemaakt (setMask(null) werkt gewoon goed hoor)
Maak btw ff dit van de code, ziet er netter uit:
function toggleMask()
{
bMask=!bMask;
foto_mc.setMask(bMask?mask_mc:null);
}
Oh ja...en nog ff iets....0 != null hoor !!
theFlashWizard
%Europe/Berlin %865 %2005, 21:46
em.. _kH we lijken ene btje langsmekaar heen te praten..
ik heb nooit gezegt dat het niet werkte als ik null gebruikte..
ik had et erover dat _visible niet werkte..
de code die je gebruikt bevat dingen die ik nooit zo gedaan hebt.. kan je mshn uitleggen wat het precies doet?
het variabele = !variabele
en het
variabele?mc:null
en ik heb nooit beweert dat 0 == null! dus hoef je ook niet over te schreeuwen ;)
maar evegoed bedankt voor alle moeite hoor.. :)
Dauntless
%Europe/Berlin %868 %2005, 21:51
bMask=!bMask;
//Dit wil zeggen: bMask is gelijk aan z'n omgekeerde.
//Als hij positief was is hij nu negatief, en andersom
foto_mc.setMask(bMask?mask_mc:null);
//als bMask true is, wordt als parameter 'mask_mc' meegegeven, anders 'null' (dus wordt setMask 'verwijderd'
kH_
%Europe/Berlin %549 %2005, 14:11
uhm....wizard......ik loop niet te schreeuwen hoor, ik dacht alleen dat jij dat dacht.
Nou ja, die uitleg van Dauntless klopt inderdaad. Dat laatste is een zogenaamde 'ternary' oeprator, die je in talen als C,C++ en Java ook wel ziet. Het is superhandig.
Een optelling is bijvoorbeeld een binary operator, aangezien je twee operanden heb (links + rechts, waarbij + de operator is en links en rechts de operanden). Wat heb je dan aan een ternary operator? Het is een HELE elegant if..else.. constructie.
Bijvoorbeeld:
if(a==1)
{
b=2;
}
else
{
b=3;
}
Met ternary operator:
b=(a==1)?2:3;
Makkelijker te lezen:
adriaan=(is bassie een clown)?acrobaat:prutser;
Lees de dubbele punt dus gewoon als 'anders'. Het vraagteken is juist lekker handig.
En btw...de operator geeft gewoon een waarde TERUG, dus dit kan ook:
function isAdriaanEenAcrobaat():Boolean
{
return (is bassie een clown)?true:false;
}
theFlashWizard
%Europe/Berlin %730 %2005, 18:31
thnx voor alle uitleg! :)
dat van een variabele het omgekeerde maken wist ik niet.. :) Kdenk ook dat dit alleen bij een bolean kan.. dus van true naar false of omgekeerd of van 1 naar 0 en omgekeerd ?
die ternary operator kon ik en gebruik ik normaal ook zelf maar had het nog nooit zo gebruikt zien worden als parameter in een functie..
kH_
%Europe/Berlin %473 %2005, 12:22
Zo zie je maar weer wat je van elkaar allemaal kunt leren :)
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.