PDA

Volledige versie bekijken : [AS MONTHLY] Virtueel Leven

Erwinzzz
%Europe/Berlin %715 %2006, 18:09
De vorige AS Monthly is weer afgelopen, dus hierbij weer een nieuwe.
Naar idee van clublime: Virtueel Leven.

Wat is de bedoeling?

Natuurlijk is de bedoeling dat je er van leert. Leren door te oefenen en door anderen. Virtueel leven is een lekker breed onderwerp dus je kan je creativiteit volledig laten gaan! Enkele voorbeelden kunnen zijn: Planten laten groeien, het leerproces, kinderen opvoeden, soort van The Sims, een compleet stadje met gebouwen waar je naar binnenkan, enz.
Een interesant onderwerp, waar denk ik voor iedereen behoorlijk veel uitdaging ligt, is het gebruik van Artificial Intelligence. Een onderwerp waar ook nog eens veel verschillende meningen over bestaan. Veel meer info daarover check het artikel van Wikipedia onderaan deze post.

Criteria:

Deze keer eigenlijk geen criteria, probeer jezelf te overtreffen. Het eninge criteria is dat het past in het onderwerp virtueel leven!

Inzending Eisen

Het bestand moet zelf gemaakt zijn.
Na de deathline moet de source openbaar gemaakt worden, zo kan ook iedereen ervan leren en weten wat de gebruikte technieken zijn.
Samenwerken mag!

Deadline:

1 Mei 2006

Tutorials en Artikelen over dit onderwerp

Artificial Intelligence
Wikipedia Artikel over AI (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kunstmatige_intelligentie)
AI Depot Tutorials (http://ai-depot.com/Features/Tutorials.html)

Inzendingen:

JayBro - Fight (http://www.flashfocus.nl/forum/attachment.php?attachmentid=2591)
Erwinzzz - Huisjes bouwen (http://www.flashfocus.nl/forum/attachment.php?attachmentid=2636)
Clublime - Spin (http://www.clublime.com/test/o8/virtualLife.html)

Veel plezier!

Heedless
%Europe/Berlin %717 %2006, 18:13
Klinkt leuk :)
Ik hoop dat ik tijd heb om wat te maken.

Emveedee
%Europe/Berlin %741 %2006, 18:48
Leuk idee,
Ik doe mee denk k :P

(ga dit keer wel een samenwerkingspartner zoeken denk k :P)

Ohja.
tis Deadline, niet Deathline (dat betekend denk k zoiets als lijn des doods :P).

:l k gebruik 3 x denk k in 1 post.. ik bedoel 4 x ...

Erwinzzz
%Europe/Berlin %760 %2006, 19:14
Sorry foutje.... :P

Erwinzzz
%Europe/Berlin %761 %2006, 19:16
BTW hou kan dit een Sticky worden?

Jordy
%Europe/Berlin %762 %2006, 19:18
sorry hoor, maar wat moet ik me voorstellen bij virtueel leven ? Misschien voorbeelden in je start post zetten.

edit: En misschien handig als je die poll pas maakt als er inzendingen zijn ;), ik heb al gestemt namelijk [:o)]

En een ZMer kan je post sticky maken :)

Erwinzzz
%Europe/Berlin %765 %2006, 19:22
Waar kan ik de poll veranderen? Et zit allemaal niet mee he.. :P
trouwens, er staan toch voorbeelden in de startpost?

Roenes
%Europe/Berlin %792 %2006, 20:01
Zojuist de topic ff sticky gemaakt :)

Maar er is dit keer wel snel een nieuwe monthly zeg! :P Maar persoonlijk vind ik dat het veel te breed is. Virtueel leven, ja dus? Dus wat meer richtlijnen zouden geen kwaad kunnen :)

En aan deze monthly doe ik niet mee omdat het onderwerp me niet echt aanspreekt... :)

//Edit
Die deadline moet trouwens wel veranderen want nu duurt ie anderhalve maand! Ik las in de andere topic dat SaphuA zei dat iedereen dan in de meivakantie eraan kan werken, maar als daar toch vanuit wordt gegaan kun je em beter later starten. Of deze dus eerder laten eindigen en voor de vakantie een nieuwe starten..

Want anderhalve maand is toch wel erg lang. Dan lijkt het meer een battle :)

Erwinzzz
%Europe/Berlin %799 %2006, 20:10
ok deadline op 28 april dan?
En over die richtlijnen, ik denk dat je wel gelijk hebt maar miss is dat ook wel het leuke ervan. Miss moeten we er maar iets van maken zoals een soort free roam spelletje. waar je overal heen kan lopen en "missies" moet doen op zo geld, leven, status, enz te verdienen. Graag jullie meningen hierover en suggesties...

Emveedee
%Europe/Berlin %799 %2006, 20:11
K vind t wel fijn, anderhalve maand.
Btw: de vorige was ook n stuk langer dan n maand.

Edit:
Dat lijkt me dan net niet leuk.
(speltype vind k stom).

Roenes
%Europe/Berlin %807 %2006, 20:22
Btw: de vorige was ook n stuk langer dan n maand.Hmmz, dat wist ik dan weer niet :)

Maar was het misschien niet handiger geweest om eerst een brainstormtopic te openen zodat er een vaststaand idee uit kwam wat gebruikt gaat worden :)

Emveedee
%Europe/Berlin %810 %2006, 20:27
Daar ben ik t dan weer wel mee eens.

Erwinzzz
%Europe/Berlin %952 %2006, 23:51
ja ik denk dat jullie gelijk hebben. Aan het eind van de vorige Monthly kwam het idee hiervoor, ik had zin in een nieuwe dus ben (eigenlijk te vroeg) eraan begonnen. Het is idd een goed idee om over een nieuw onderwerp te brainstormen. miss een nieuw topic daarvoor? Ik zie het morgen allemaal well...

Roenes
%Europe/Berlin %974 %2006, 00:23
Kijk maar even wat precies de bedoeling is.. Als er een brainstorm topic komt, meld het dan even want dan haal ik deze van de stickie af :)

c0redump
%Europe/Berlin %399 %2006, 10:35
Ik ben wel een voorstander van een breed onderwerp. Ben wel benieuwd hoe iedereen dit interpreteert en hoe creatief mensen zijn.

Nog voor de vorige monthly wilde heel veel mensen iets doen met AI, misschien is hier wel wat mee te combineren. Een virtueel huisdier dat je echt iets kan leren ofzo. Maar het leerproces is vrij ingewikkeld denk ik...laat staan hoe je dit koppelt aan de lichamelijke mogelijkheden van het beestje...
tis ook weer flauw om van te voren in te programmeren wat ie zou kunnen leren, dus moet je een beest maken met bepaalde lichamelijke mogelijkheden, en zo'n beest trainen(leren != voorprogrammeren) deze te gebruiken en te combineren op een bepaald commando. Maar ik denk dat dit te ver gaat, en dat niemand dit in een maandje gaat schrijven.

Misschien moeten we ons beperken tot natuurlijke groei. Dit past absoluut binnen het onderwep, er is veel informatie over te vinden en het is leuk om te programmeren denk ik. Voor de mensen niet weten wat ik bedoel, lees dit is -> L-Systems (http://en.wikipedia.org/wiki/L-systems)

SaphuA
%Europe/Berlin %490 %2006, 12:45
Ik vind dat breede onderwerp juist wel een goed idee.

Wat ik ervaren heb in de afgelopen monthly's is dat men meedeed om een van de volgende redenen:
- Leren (eigen kennis vergroten)
- Pimpen (eigen skillz showen)

Nergens is er, naar mijn idee, echt sprake geweest van concurentie. Omdat dit schijnbaar toch beter uitpakt, lijkt mij juist zo'n breed onderwerp leuk. Zodat men meer mogenlijkheden heeft om zowel te leren of te pimpen.

~Sph

Roenes
%Europe/Berlin %492 %2006, 12:49
Toch is concurrentie niet de bedoeling van een weekly.. Een weekly is er om skills te leren en bij leren heb je het liefst geen concurrentie.. Als je iets wil doen waar echte concurrentie moet zijn, dan moet je gewoon een (AS)battle starten in het battle forum :)

SaphuA
%Europe/Berlin %542 %2006, 14:01
Dat is precies wat ik zeg Roenes ;) Vandaar dat een breed onderwerp de beste keuze zou zijn.

Roenes
%Europe/Berlin %556 %2006, 14:22
Sorry, ik las je bericht verkeerd en dacht dat je juist meer concurrentie wilde zien in een weekly :P

Erwinzzz
%Europe/Berlin %568 %2006, 14:38
Dus wat lijkt jullie het handigste om te doen. Ik zat ook te denken aan iets nieuws. een soort gezamelijke productie. Dat we met zen allen tot 1 eindproduct komen.. en ieder een deeltje daarvan levert. Misschien is dat ook wel eeen leuk idee. En door al die skills bij elkaar te brengen zal er een mooi en groot eindresultaat uit komen denk ik. Iets waar je trots op kan zijn aan het eind....

Roenes
%Europe/Berlin %596 %2006, 15:18
Dat gaat niet werken ben ik bang.. Het is al zo vaak geprobeert om met een aantal man iets te maken maar als het op vrijwillige basis is komt er zelden wat van terecht..

Dus van mij mag je het gerust gebeuren, maar wees niet teleurgesteld als er uiteindelijk geen product komt :)

Erwinzzz
%Europe/Berlin %604 %2006, 15:30
Dat gaat niet werken ben ik bang.. Het is al zo vaak geprobeert om met een aantal man iets te maken maar als het op vrijwillige basis is komt er zelden wat van terecht..

Dus van mij mag je het gerust gebeuren, maar wees niet teleurgesteld als er uiteindelijk geen product komt :)

Ja daar heb je wel gelijk in denk ik.. maar ik wil eigenlijk nu toch ergens aan gaan beginnen want ik verveel me hier dood :p Graag van iedereeen hierover hun mening..

Het lijkt me wel leuk om een groot project te doen met zen allen.

Erwinzzz
%Europe/Berlin %672 %2006, 17:07
Heeft niemand er soms zin in :P ?

Erwinzzz
%Europe/Berlin %689 %2006, 17:32
Is er soms geen animo voor dit?

TheZwier
%Europe/Berlin %704 %2006, 17:54
Is er soms geen animo voor dit?

Niet iedereen heeft de mogelijkheid om overdag op topics te reageren, laat het dus een nachtje/dagje wachten en we zullen wel zien.

Het L-systeem lijkt me wel een leuk idee, alleen is zo`n systeem denk ik niet genoeg om mensen een maand bezig te houden...

Erwinzzz
%Europe/Berlin %764 %2006, 19:20
Ik zit een beetje te denken aan een soort van free roam spelletje. Je kan vrij met je popetje bewegen en kan gebouwen in etc. En in zo'n stadje moet je dan leven opbouwen. Werk zoeken, aan conditie werken, contacten maken etc.

Emveedee
%Europe/Berlin %768 %2006, 19:25
Ik zit een beetje te denken aan een soort van free roam spelletje. Je kan vrij met je popetje bewegen en kan gebouwen in etc. En in zo'n stadje moet je dan leven opbouwen. Werk zoeken, aan conditie werken, contacten maken etc.

NEEE! doe mij dan maar zo'n L-System.

Erwinzzz
%Europe/Berlin %778 %2006, 19:41
NEEE! doe mij dan maar zo'n L-System.
Ik weet er nog niets van af miss is het daarom idd een heel leuk idee. Dan kan ik me in een volledig nieuw onderwerp verdiepen.

Roenes
%Europe/Berlin %859 %2006, 21:37
Ik zit een beetje te denken aan een soort van free roam spelletje. Je kan vrij met je popetje bewegen en kan gebouwen in etc. En in zo'n stadje moet je dan leven opbouwen. Werk zoeken, aan conditie werken, contacten maken etc.Denk je wel goed na over hetgeen wat je zegt? Dit soort dingen doe je niet zomaar hoor :)

- Free roam, daar zit toch ook geen laadtijd tussen de verschillende delen?
- poppetje vrij laten bewegen in een stad is nog lastig om enigzins realistisch te implementeren
- Werk zoeken, conditie werken, contacten maken.. Wederom ingewikkelde dingen om realistisch te implementeren

Jij wil dus een flash GTA versie maken ;) Dat kan wel meer niet in een weekly. Daarin zitten al zoveel elementen die ieder voor zich een aparte weekly zouden kunnen zijn. Daar komt bij dat in zo'n soort project een hele hoop tijd gaat zitten! Dat maak je niet in een maandje (oke, misschien een beta-beta-beta-beta versie :D)

Emveedee
%Europe/Berlin %871 %2006, 21:55
Ik denk niet dat hij GTA bedoeld, ik zoek ff een voorbeeld.

http://www.coolegames.com/spelletjes/947-Sticky+RPG.html

zoiets bedoeld ie denk k.

Maar lijkt me niet cool om te maken.

Tsuken
%Europe/Berlin %025 %2006, 01:36
ik zou wel eens iets met AI willen doen, maar heb nog geen idee op welke manier. Maar ik heb ook geen idee hoe het werkt eigenlijk :D Nou zat te leren iig en het lijkt me wel interesseant.

Erwinzzz
%Europe/Berlin %297 %2006, 08:08
Ik denk niet dat hij GTA bedoeld, ik zoek ff een voorbeeld.

http://www.coolegames.com/spelletjes/947-Sticky+RPG.html

zoiets bedoeld ie denk k.

Maar lijkt me niet cool om te maken.
Zoeits bedoel ik ja. en evt dat iedereen een klein stukje maakt zodat we wel tot een groot resultaat komen
maar ja.. .

clublime
%Europe/Berlin %342 %2006, 09:13
voorbeelden:

http://www.levitated.net/daily/levLeggedCreatures.html
http://www.levitated.net/daily/levWalkingBug.html
http://www.levitated.net/daily/levWalkingThings.html
http://www.levitated.net/exhibit/organicMachine/index.html
http://www.levitated.net/bones/mxComponents/examples/FMXComp-particle-bacteria.html
http://g3rm.blogspot.com/G3RM/g3rm.htm
http://mx.coldstorageonline.com/studies.php?file=langtons_ant

clublime
%Europe/Berlin %344 %2006, 09:16
levitated heeft er een hele boel, ga dat checken voor inspiratie:
http://levitated.net/daily/index.html

c0redump
%Europe/Berlin %570 %2006, 14:41
die kerel maakt leuke dingen idd! en ik zie het L-System toch wel een paar keer voorbijkomen.

wat betreft zo'n rpg achtige game...ik vind t saai om dat soort dingen te spelen, laat staan om t te maken. Het lijkt me ook niet zozeer moeilijk als wel arbeidsintensief. Het lijkt me niet dat de creatieviteit bij dat soort dingen in de code/scripting zit terwijl dat bij bijvoorbeeld die levitad wel het geval is. Deze montlhy's moeten ons aansporen actionscripting helemaal uit te buiten. Ontdekken wat je er nou allemaal mee kan, en die grens vervolgens ook nog is voorbijgaan. Een rpg-game is een mannetje, een object dus waarbij een aantal variabelen bijgehouden worden, en een omgeving, een verzameling objecten welke allemaal een andere invloed hebben op de variabelen van het mannetje. Elke variabele is gebonden aan een bepaalde threshold, misschien zelfs combinaties ervan, en als men onder deze drempelwaarde zit, dan gebeurt er iets. That's it volgens mij. Verder kan je natuurlijk missies enzo inprogrammeren, en dan heb je GTA(in simpele vorm). Echt een uitdaging is dit niet toch???

mijn voorkeur gaat uit naar iets met groei. Random groei beinvloedt door de omgeving...das een beetje kunstmatig leven toch??

Erwinzzz
%Europe/Berlin %692 %2006, 17:36
die kerel maakt leuke dingen idd! en ik zie het L-System toch wel een paar keer voorbijkomen.

wat betreft zo'n rpg achtige game...ik vind t saai om dat soort dingen te spelen, laat staan om t te maken. Het lijkt me ook niet zozeer moeilijk als wel arbeidsintensief. Het lijkt me niet dat de creatieviteit bij dat soort dingen in de code/scripting zit terwijl dat bij bijvoorbeeld die levitad wel het geval is. Deze montlhy's moeten ons aansporen actionscripting helemaal uit te buiten. Ontdekken wat je er nou allemaal mee kan, en die grens vervolgens ook nog is voorbijgaan. Een rpg-game is een mannetje, een object dus waarbij een aantal variabelen bijgehouden worden, en een omgeving, een verzameling objecten welke allemaal een andere invloed hebben op de variabelen van het mannetje. Elke variabele is gebonden aan een bepaalde threshold, misschien zelfs combinaties ervan, en als men onder deze drempelwaarde zit, dan gebeurt er iets. That's it volgens mij. Verder kan je natuurlijk missies enzo inprogrammeren, en dan heb je GTA(in simpele vorm). Echt een uitdaging is dit niet toch???

mijn voorkeur gaat uit naar iets met groei. Random groei beinvloedt door de omgeving...das een beetje kunstmatig leven toch??
Ok daar ben ik het wel mee eens. Ik weet aleen niet gauw een goed nieuw onderwerp voor de Monthly dan.. In groei kan ik wel wat vinden denk ik, dan moeten we een keer wat eisen daaraan stellen.. wat aleen groei is een beetje vaag denk ik, laten we als we dat doen wel op een bepaald deel van groei beperken.

Tsuken
%Europe/Berlin %710 %2006, 18:02
coredump, wat nu als jij niet degene bent die het "poppetje" bestuurd, maar dat hij zelf de keuzes maakt? Zoiets spreekt mij wel aan. Alleen dan niet rpg, maar wel AI.

Emveedee
%Europe/Berlin %712 %2006, 18:06
*Ahum* :#
Wat is AI? adobe illustrator zal t wel niet zijn .. (A)

Jordy
%Europe/Berlin %718 %2006, 18:14
Artificial Intelligence, oftewel, de computer waartegen je speelt

Emveedee
%Europe/Berlin %719 %2006, 18:16
Ahzo :)

Thnx

Erwinzzz
%Europe/Berlin %721 %2006, 18:18
En dat je dan het poppetje moet opvoeden ofzo? Ik begrijp niet helemaal waar je heen wilt...

Emveedee
%Europe/Berlin %732 %2006, 18:35
Dat het poppetje zichzelf opvoedt.
Of dat één poppetje t andere opvoedt zoiets.

Erwinzzz
%Europe/Berlin %760 %2006, 19:15
maar als hij zichzelf opvoed is het dus in feite een AS bestuurde animatie, waar je aleen naar kan kijken. Het lijkt me leuker om iets interactiefs te maken, zodat de gebruiken wat in te brengen heeft..

c0redump
%Europe/Berlin %814 %2006, 20:32
maar als hij zichzelf opvoed is het dus in feite een AS bestuurde animatie, waar je aleen naar kan kijken. Het lijkt me leuker om iets interactiefs te maken, zodat de gebruiken wat in te brengen heeft..
Nou, het moet dan natuurlijk geen animatie zijn, maar het moet 'leren'. Dus dan ga je al gauw de kant op van neurale netwerken oid. Mij lijkt dit wat hoog gegrepen. De spookjes in bijvoorbeeld pacman van 2 monthly's terug konden niet leren, die hadden, zoals op wikipedia stond, een fake intelligentie. Ze werken gewoon een voorgeprogrammeerd rijtje af en de geoefende pacmanner wist dan ook hoe ie zonder t spel te stoppen ff een pauze kon nemen zonder gepakt te worden.
Als je een computerprogramma iets wil leren dan moet je dus een aantal 'zintuigen' en een 'lichaam' programmeren welke respectievelijk voor input en output zorgen, en daartussen moet een 'brein' zitten. Het trainen gaat dan door het geven van bepaalde input, en reageren op de output. Dit is een iteratief proces dat je herhaalt met dezelfde input totdat de output naar wens is. In het zogenaamde brein moet je dus iets programmeren dat een aantal inputwaarden aan elkaar afweegt en zodoende tot een bepaalde uitkomst komt welke aan een bepaalde output gekoppeld is. En dat afwegen is de truc.
Zo leer je zelf ook volgens mij. Je moeder geeft aan dat ze niet tevreden is met de output zolang je nog niet zindelijk bent, en op een gegeven moment hebben je hersenen door dat de output in de wc moet(bij wijze van spreken)

Dit is wel een heel interessant onderwerp, maar niet een beetje te ingewikkeld???

Erwinzzz
%Europe/Berlin %837 %2006, 21:06
Ingewikkeld: Ja
Uitdaging: Zeker!
Interesant: Ook :P

Dit zal idd dan niet de makkelijkste monthly zijn, maar ik denk wel een waar je enorm veel van kan leren. Ik vraag me aleen nog af bij wat je dit leren wil toepassen...

clublime
%Europe/Berlin %848 %2006, 21:21
Lieve schatten, laat je creativiteit gewoon de vrije loop en vul het in hoe je wilt.
Tijdens klantopdrachten word je al genoeg aan banden gelegd, dus vergeet die ish even en doe gewoon je ding k? ;)

Hier wat dingen die ik onlangs maakte:
(oh ja, planten, dat kan dus ook!)

http://www.clublime.com/test/o8/GreenTreeBitmap.swf
http://www.clublime.com/test/o8/GreenTreeBitmap2.swf

Erwinzzz
%Europe/Berlin %855 %2006, 21:31
ok ok ok :P Maar wat word dan de richtlijn om binnen te blijven? groei?

clublime
%Europe/Berlin %864 %2006, 21:44
heheh, de richtlijnen:

- creeer virtueel leven

that's it. niets meer, niets minder

lijkt me juist heel interessant hoe divers de invulling wordt van dit zeer ruime begrip.

Erwinzzz
%Europe/Berlin %878 %2006, 22:05
Ja mij ook maar aan het begin zeker was dit enigzins in opspraak.. ;) Van mij part kunnen we dan beginnen :p Deadline? :P

Tsuken
%Europe/Berlin %429 %2006, 11:18
Dit is wel een heel interessant onderwerp, maar niet een beetje te ingewikkeld???
Klopt, maar ik heb nog nooit iets met Artificial Intelligence gepobeerd. al is het maar artificial-artificial intelligence (pacman spookjes). Het zal wel heel moeilijk zijn en ik weet niet of ik de tijd heb om me er mee bezig te houden tijdens deze monthly, maar dan ga ik er wel mee door terwijl de monthly al is afgelopen :)

Erwinzzz
%Europe/Berlin %544 %2006, 14:03
Ok ik zoek wel even wat artikelen en tutorials over dit onderwerp en zet dat ff bij de startpost

//Edit: Beginpost Aangepast..

Tsuken
%Europe/Berlin %581 %2006, 14:57
ah bedankt.

AI is natuurlijk totaal niet verplicht, ik ben namelijk ook benieuwd naar wat anderen verzinnen bij het onderwerp "virtueel leven"

Erwinzzz
%Europe/Berlin %605 %2006, 15:31
Nee het is zeker niet verplicht, maar zeker wel een interesant onderwerp waar voor denk ik iedereen uitdaging ligt. FF over de deadline.. Nu over een maand? 1 mei ofzo?

Tsuken
%Europe/Berlin %642 %2006, 16:25
ja doe maar 1 mei, dat valt op een maandag, dan heeft men nog het hele weekend als ze willen

Erwinzzz
%Europe/Berlin %651 %2006, 16:38
Ok dan verklaar ik hierbij de nieuwe monthly voor geopend :P
(massaal gejuich)... :P:P:P
Veel plezier allemaal ik hoop dat dit een leuke monthly word!

Erwinzzz
%Europe/Berlin %497 %2006, 12:55
Er is de laatste paar dagen al geen reactie meer gekomen.. als niemand dit onderwerp aanspreekt kunnen we hem net zo goed niet doen...

clublime
%Europe/Berlin %562 %2006, 14:30
misschien moet je een beetje meer geduld hebben.
of zelf eens beginnen met scripten. ;)

Erwinzzz
%Europe/Berlin %568 %2006, 14:39
misschien moet je een beetje meer geduld hebben.
of zelf eens beginnen met scripten. ;)
Ja er was al 3 dagen niets meer gepost. Maar ik ga er idd zelf iig maar ff mee beginnen... dan zie ik wel wie mee doen..

SaphuA
%Europe/Berlin %577 %2006, 14:51
ff nieuwe lege startpost maken? :)

Erwinzzz
%Europe/Berlin %577 %2006, 14:52
een nieuw topic bedoel je? of kunnen alle berichten verwijderd worden?

clublime
%Europe/Berlin %582 %2006, 14:59
waarom? is toch niets mis met een voor-discussie ?
en nou wegwezen hier en scripten ***!

Erwinzzz
%Europe/Berlin %585 %2006, 15:03
:p ok ok ik hou men mond :p

Erwinzzz
%Europe/Berlin %811 %2006, 20:28
man.. ik heb echt inspiratie nodig.. Ik ben volgens mij al wel 5 keer begonnen en na 5 minuten gekapt omdat ik er niets meer in zag... Altijd moeilijk, het begin....

c0redump
%Europe/Berlin %471 %2006, 12:18
wat wil je gaan maken dan? Ik lees dat je een uitdaging in AI ziet, ga je dan zelf een methode verzinnen of ga je een reeds bewezen techniek implementeren??

Erwinzzz
%Europe/Berlin %482 %2006, 12:34
Ik zat eerst te denken aan een nieuwe techniek maar dat is echt heeeel erg moeilijk. Ik wou eerst beginnen met een soort wezen die je commando's kan geven, dan voert hij een actie uit en dat kan jij braaf of foei roepen. De volgende keer heb je dan meer kan dat hij hetgene doet wat jij wilt. Maar dit is en te simpel heb ik al doorgekregen, en het is nog iets teveel voorgeprogrammeerd, en heeft dus niets met 'denken' te maken.. Ik denk dat ik maar een bewezen techniek ga proberen uit te werken..

JayBro
%Europe/Berlin %549 %2006, 14:11
Hoi, misschien telt dit wel een beetje mee...

Het was een pure verveling op mijn kantoor omdat internet het niet deed, en ben ik in een rap tempo iets grappigs gaan maken.
De code is nu echt niet meer om aan te zien, maar het blijft leuk om te zien.

Mijn doel was een aantal legertjes automatisch te laten vechten...
Uiteindelijk probeerde ik nog met paths te werken, maar toen begon de internetverbinding weer te werken :D

Erwinzzz
%Europe/Berlin %637 %2006, 16:18
Hoi, misschien telt dit wel een beetje mee...

Het was een pure verveling op mijn kantoor omdat internet het niet deed, en ben ik in een rap tempo iets grappigs gaan maken.
De code is nu echt niet meer om aan te zien, maar het blijft leuk om te zien.

Mijn doel was een aantal legertjes automatisch te laten vechten...
Uiteindelijk probeerde ik nog met paths te werken, maar toen begon de internetverbinding weer te werken :D

haha ja et is zeker een begin! Ik zal ff links naar alle inzendingen in de startpost zetten dan kan men na de deadline een goed overzicht hebben over de inzendingen..

Erwinzzz
%Europe/Berlin %719 %2006, 18:15
Tja ik ben ook ff begonnen, et begin is er maar et moet nog veel meer uitgewerkt worden. Tot nu toe is het een poppetje, die gaat huisjes bouwen. Daardoor gaat er hout en ijzer van af. Waneer hij de te weinig ijzer of hout heeft om huisjes te bouwen gaat naar het ijzer of naar de boom om daar ijzer of hout vandaan te halen.

Wat ga ik er nog verder aan uit breiden? Mijn idee nu is om een soort van Age Of Empires soort van spel te maken. Een computer gestuurd mannetje die huizen gaat bouwen, legers gaaan maken etc. aan de andere kant van de map doe jij dat oook en neemt het op tegen de computer. De graphics nu zijn f*cked up maar daar gaat het nu nog neit om, eerst het script.
check de bijlage..

Tsuken
%Europe/Berlin %742 %2006, 18:48
ook een cool idee Erwinzzz, net als die van JayBro :)

alleen, Erwinzzz, hij gaat geen ijzer halen als het op is

Erwinzzz
%Europe/Berlin %760 %2006, 19:14
ook een cool idee Erwinzzz, net als die van JayBro :)

alleen, Erwinzzz, hij gaat geen ijzer halen als het op is
Ja kwam ik net ook achter, ik ging eten en ik dacht: wat als ik em gewoon ff zen werk laat doen, maar toen ik terug kwam zag ik dat hij geen ijzer wou halen, dat ga ik ook aanpassen en meer functies erin maken.

Emveedee
%Europe/Berlin %868 %2006, 21:50
Jaybro, dat ding van jou is zoo vet!
Kan ik uren naar zitten kijken :)

T leuke is dat ie ook echt steeds een andere uitkomst geeft, en groen niet eens altijd wint, ondanks dat ze in de meerderheid zijn.

Echt supercool gemaakt!

Mag ik vragen naar t script?

Ohja, misschien een leuke toevoeging:
ze moeten ook de basis kapotmaken?
En evt. healthbars maken bij de mannetjes?

Mja, t zijn maar ideeen he.

Heel cool!

En Erwinzz:

Goed begin, ga zo door!

Erwinzzz
%Europe/Berlin %881 %2006, 22:08
Ik denk niet dat hij nu het script geeft :p na de deathline worden de scripts van de inzendingen openbaar gemaakt. hij mag het natuurlijk wel doen, of de techniek geeven..

Emveedee
%Europe/Berlin %883 %2006, 22:12
Ik denk t ook niet, maar ik ben enorm nieuwsgierig :)

En 2e keer: tis deadline niet deathline :P :P

JayBro
%Europe/Berlin %942 %2006, 23:37
Jaybro, dat ding van jou is zoo vet!
Kan ik uren naar zitten kijken :)

T leuke is dat ie ook echt steeds een andere uitkomst geeft, en groen niet eens altijd wint, ondanks dat ze in de meerderheid zijn.

Echt supercool gemaakt!

Mag ik vragen naar t script?

Ohja, misschien een leuke toevoeging:
ze moeten ook de basis kapotmaken?
En evt. healthbars maken bij de mannetjes?

Mja, t zijn maar ideeen he.

Heel cool!

Hoi, bedankt voor je leuke reactie, ik was een beetje verbaasd aangezien het ding nogal oud is voor me... Ik heb het toen inderdaad gemaakt om er naar te kijken.

En het script wil je echt niet zien, dat is nou niet echt een goed voorbeeld hoe je dit zou moeten maken :-) Maar goed, ik wil wel samples ofzo neerzetten, oftewel de dingetjes die wel leuk zijn om te showen. Hoe meer mensen hiermee bezig zijn hoe leuker het is natuurlijk.

Ik zal eens kijken of ik ergens tijd kan vinden om het wat uit te breiden en fatsoeneren. Dan post ik gelijk wat snippets.

Oja @Erwinzzz:
Leuk man, alleen t schiet niet op :D haha, je moet zo lang wachten, laat hem anders "buildsites" neerzetten, en dat je een animatie maakt dat een huisje gebouwd wordt. Dan is hij meer de "god" die aangeeft waar wat komt...
Succes ermee!

Erwinzzz
%Europe/Berlin %315 %2006, 08:33
Oja @Erwinzzz:
Leuk man, alleen t schiet niet op :D haha, je moet zo lang wachten, laat hem anders "buildsites" neerzetten, en dat je een animatie maakt dat een huisje gebouwd wordt. Dan is hij meer de "god" die aangeeft waar wat komt...
Succes ermee!

Ja is idd wel een leuk idee.. tis ook echt nog maar een beginnetje ik heb er nog niet lang aan gewerkt. Ben nu bijna klaar met dat hij of een huisje bouwt, of een nieuw mannetje maakt, welke dan een vechtpoppetje is, of een die hout,ijzer haalt.

Erwinzzz
%Europe/Berlin %365 %2006, 09:46
@ JayBro:
Als ik et mag vragen :p wat voorn tecniek gebruik jij om het figuurtje met een CONSTANTE snelheid naar een bepaald punt te bewegen. Ik word namelijk een beetje gek van die ease die er bij mij inzit maar ik weet niet hoe ik et anders moet doen...

JayBro
%Europe/Berlin %419 %2006, 11:03
@ JayBro:
Als ik et mag vragen :p wat voorn tecniek gebruik jij om het figuurtje met een CONSTANTE snelheid naar een bepaald punt te bewegen. Ik word namelijk een beetje gek van die ease die er bij mij inzit maar ik weet niet hoe ik et anders moet doen...

zoals ik al zei, dit script is pure shit, maar toch een uitleg:

Op ieder poppetje zitten 3 functieintervallen:

1tje om zijn target te zoeken (de dichtbijzijnde vijand of healthcentre)
1tje om te vechten of "regenerating" (licht eraan waartie is)
1tje om te bewegen naar zijn target (movePlayer):

pMC is dus het poppetje zelf,
de vars targetEnemy wordt neergezet door de 1ste interval, het opzoeken van zn target
playerBorder is een movieclip in het poppetje dat draait naar zn target
mySpeed is een random var bij initialisatie

function movePlayer(pMC) {
tY = (eval(pMC.targetEnemy)._y-pMC._y);
tX = (eval(pMC.targetEnemy)._x-pMC._x);
Radians = Math.atan2(tY, tX);
pMC.playerBorder._rotation = 90+Math.round(Radians*180/Math.PI);

targetX = eval(pMC.targetEnemy)._x;
targetY = eval(pMC.targetEnemy)._y;
if((pMC._x+pMC.mySpeed) < targetX) pMC._x+=pMC.mySpeed;
if((pMC._x-pMC.mySpeed) > targetX) pMC._x-=pMC.mySpeed;
if((pMC._y+pMC.mySpeed) < targetY) pMC._y+=pMC.mySpeed;
if((pMC._y-pMC.mySpeed) > targetY) pMC._y-=pMC.mySpeed;
}

Ik hoop dat je er wat aan hebt, zoals ik al zei, dit is niet de beste methode om te doen, omdat ik per poppetje 3 intervals op 50 miliseconde heb staan, en dus 14*3, dus 42 functies per 50miliseconde aanroep...
Maar goed, het loopt lekker op mijn computer, en daar ging het toen om :D

Succes ermee, mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag

Erwinzzz
%Europe/Berlin %478 %2006, 12:29
aha, er zitten een aantal methodes in welke ik nog nooit heb gebruikt... Ik heb ff bij flash help zitten zoeken maar ik begrijp niet helemaal wat eval doet...

targetX = eval(pMC.targetEnemy)._x;
targetY = eval(pMC.targetEnemy)._y;
if((pMC._x+pMC.mySpeed) < targetX) pMC._x+=pMC.mySpeed;
if((pMC._x-pMC.mySpeed) > targetX) pMC._x-=pMC.mySpeed;
if((pMC._y+pMC.mySpeed) < targetY) pMC._y+=pMC.mySpeed;
if((pMC._y-pMC.mySpeed) > targetY) pMC._y-=pMC.mySpeed;

dit laaste stukje kom ik niet helemaal uit, ik had zelf dit geprobeerd;

if (endposx-curposx>=movespeed) {
figuurtje._x += movespeed;
}

if (endposy-curposy>=movespeed) {
figuurtje._y += movespeed;
}

Maar dat doet het niet.... endposx en endposy zijn de posities waar hij heen wilt gaan. curposy en curposx zijn de posities van het figuurtje.

JayBro
%Europe/Berlin %485 %2006, 12:39
aha, er zitten een aantal methodes in welke ik nog nooit heb gebruikt... Ik heb ff bij flash help zitten zoeken maar ik begrijp niet helemaal wat eval doet...
dit laaste stukje kom ik niet helemaal uit, ik had zelf dit geprobeerd;

if (endposx-curposx>=movespeed) {
}
if (endposy-curposy>=movespeed) {
}

Maar dat doet het niet.... endposx en endposy zijn de posities waar hij heen wilt gaan. curposy en curposx zijn de posities van het figuurtje.

Eval is het opzoeken van de movieclip, hij ziet die variabele dan als een target naar een movieclip. Nogmaals: niet echt de beste methode, je kan beter _root[pMC.targetEnemy] gebruiken... maar voor de rest zou ik mijn script gebruiken, die kijkt precies welke kant hij op moet...

ook handig, de mc_tween.as (http://hosted.zeh.com.br/mctween/documentation.html)
usage: movieclip.tween(["_x","_y"],[endposx,endposy],2,"linear");
(de 2 is 2seconden)

Erwinzzz
%Europe/Berlin %495 %2006, 12:52
Ik begrijp er geen **** meer van, nou beweegt hij constant, maar draait hij niet naar de gewenste positie.... wat doe ik fout. dit is mijn functie bewegen:

function bewegen() {

x = endposx-figuurtje._x;
y = endposy-figuurtje._y;
angle = Math.atan(y/x)/(Math.PI/180);
if (x<0) {
angle += 180;
}
if (x>=0 && y<0) {
angle += 360;
}
figuurtje._rotation = angle;
if ((figuurtje._x+movespeed)<endposx) {
}
if ((figuurtje._x-movespeed)>enposx) {
figuurtje._x -= movespeed;
}
if ((figuurtje._y+movespeed)<endposy) {
}
if ((figuurtje._y-movespeed)>endposy) {
figuurtje._y -= movespeed;
}
}

JayBro
%Europe/Berlin %522 %2006, 13:32
wel goed kopieren he :D (heb nog wel wat dingetjes beter gezet...)

var tY = (endposy-figuurtje._y);
var tX = (endposx-figuurtje._x);
var tR = Math.atan2(tY, tX);
figuurtje._rotation = 90+Math.round(tR*180/Math.PI);

oja, vergeet niet je center-point in het midden van figuurtje te houden...anders draaitie raar...

Erwinzzz
%Europe/Berlin %529 %2006, 13:41
damn... ik weet niet wat et is maar hij gaat trippen.. ff weer dat stukje helemaal overnieuw doen ... ik word gek :P

Erwinzzz
%Europe/Berlin %599 %2006, 15:23
ik heb dit om een mannetje van het leger te dupliceren :

trooper = troop.duplicateMovieClip("troop"+(++i), i);

Deze geef ik dus het script mee warin staat waneer hij moet aanvallen, hoe die moet bewegen etc. Maar omdat er meer van gemaakt worden werkt dit niet:

trooper.onEnterFrame = function() {

ik weet dat je dat net als bij duplicate movieclip een variabele kan gebruiken die telkens 1 hoger word. maar ik weet niet helemaal hoe je dat in dit geval omzet tot code ... ik weet et nie meer ik heb al veel geprobeerd..

Erwinzzz
%Europe/Berlin %713 %2006, 18:07
Hey,
Een nieuwe dag brengt een nieuwe vooruitgang. Ik heb een aantal dingen veranderd en ben nu op dit punt:

Het groene insectje is de 'koning'. Deze bouwt huisjes, welke voor eten zorgen. Of hij maakt nieuwe insectjes om te vechten. Voor het bouwen van huisjes/maken van troepen is ijzer, hout en voedsel nodig. Waneer dit op is gaat hij nieuwe zoeken.

De vechtinsectjes gaan achter jou(nu is het nog een kale stip) aan. Volgende word dat jij met deze insecten gaat vechten omdat je ze anders opvreten. Nu kan je nog gewoon blijven staan. Wat ik er ook nog in ga stoppen is dat er ook nog insecten gemaakt gaan worden die hout, ijzer en voedsel bij elkaar zoeken om zo nog sneller een legertje op te bouwen.

Waar ik nogal moeite mee had is om er een mapje van te maken waar je doorheen kan lopen, omdat dan de _x en _y waarden niet meer op elkaar zijn afgestemd.

Druk bezig met de volgende versie :p

JayBro
%Europe/Berlin %948 %2006, 23:46
gaaf hoor, ik ben nog voorlopig met een ander projectje bezig, maar daarna is dit weer aan de beurt... ga zo door in ieder geval, ziet er leuk uit!

Tsuken
%Europe/Berlin %833 %2006, 21:00
heel gaaf Erwinzzz

Erwinzzz
%Europe/Berlin %964 %2006, 00:08
heel gaaf Erwinzzz
Thnx, maar een beetje kritiek mag ook wel hoor. ;)

Erwinzzz
%Europe/Berlin %469 %2006, 12:16
komen er ook nog inzendingen van andere mensen of niet? :P Of is et niet interesant?

Tsuken
%Europe/Berlin %007 %2006, 01:10
ik was ergens al mee bezig, alleen ik wil niet dat het teveel op die van jullie lijkt. Ik ben bang dat ik geen andere setting kan verzinnen.

Erwinzzz
ik was ergens al mee bezig, alleen ik wil niet dat het teveel op die van jullie lijkt. Ik ben bang dat ik geen andere setting kan verzinnen.
Dat probleem had ik aan het begin ook. Ik denk dat ik deze binnekort af ga sluiten en aan iets nieuws ga beginnen. Iet met leren denk ik. Dus niet een figuurtje wat voor zich zelf kan 'beslissen' maar een die bijvoorbeeld leert van jouw acties wat hij moet doen...

Erwinzzz
%Europe/Berlin %741 %2006, 18:47
aah.. ik wil iets maken met het leerproces maar ik kan echt niets orgineels verzinnen... pff..

c0redump
%Europe/Berlin %400 %2006, 10:36
orgineels??...ik zou me eerst focussen op de techniek van het leren, daarna kan je er een orginele toepassing voor verzinnen toch??

probeer dit idee maar is te implementeren: http://en.wikipedia.org/wiki/Perceptron
hier een applet van iemand die dit gedaan heeft: http://diwww.epfl.ch/mantra/tutorial/english/perceptron/html/

het lijkt aanvankelijk ingewikkeld, maar dit valt heel erg mee...ik weet alleen niet of flash krachtig genoeg is voor zoiets...

Erwinzzz
%Europe/Berlin %690 %2006, 17:34
orgineels??...ik zou me eerst focussen op de techniek van het leren, daarna kan je er een orginele toepassing voor verzinnen toch??

probeer dit idee maar is te implementeren: http://en.wikipedia.org/wiki/Perceptron
hier een applet van iemand die dit gedaan heeft: http://diwww.epfl.ch/mantra/tutorial/english/perceptron/html/

het lijkt aanvankelijk ingewikkeld, maar dit valt heel erg mee...ik weet alleen niet of flash krachtig genoeg is voor zoiets...

Ik begrijp het idee erachter nog niet helemaal.. Ik heb het al een aantal keeren doorgelezen.. maar ik begrijp nog niet helemaal hoe de tecniek werkt..

clublime
%Europe/Berlin %569 %2006, 14:40
Mijn eerste poging

http://www.clublime.com/test/o8/virtualLife.html

SaphuA
%Europe/Berlin %575 %2006, 14:48
Vet hoor :D

KniretloW
%Europe/Berlin %595 %2006, 15:17
Idd vet..

brtlwrt
%Europe/Berlin %630 %2006, 16:08
HOHO! chique gedaan die spin!

Kzou ni weten hoe ik er aan moet beginnen :s

Tsuken
%Europe/Berlin %637 %2006, 16:17
heb je dat zelf gemaakt of van een tutorial? :)

clublime
%Europe/Berlin %647 %2006, 16:32
zelf natuurlijk.
tssss.....

Tsuken
%Europe/Berlin %653 %2006, 16:40
haha :D wist niet dat je boos werd :P

het viel me eigenlijk pas heel laat op dat het 3d was

clublime
%Europe/Berlin %656 %2006, 16:44
:p

..

Erwinzzz
Aah strak hoor..
Mijn eerste poging

Kan ik dan nog meer verwachten? :P

clublime
%Europe/Berlin %483 %2006, 12:35
als ik tijd heb wel, we hebben nog ruim een week ey.
ben benieuwd naar ander inzendingen.

dinkstar
%Europe/Berlin %953 %2006, 23:53
Hier een voorbeeldje waar ik mee bezig ben :) (http://www.dinkstar.nl/flashfocus/)

zit er nu nog allemaal wat armoedig uit, maar daar komt nog wel een keer verandering in ;)
mannetje blijft soms nog haken maargoed 8D

greets

Erwinzzz
%Europe/Berlin %710 %2006, 18:02
Hey,

Ik ben nu bezig met 2 tanks die tegen elkaar strijden. tank1 rijd aan de ene kant van een muur, tank2 aan de andere kant. In de muur zitten een aantal gaten. Met de drawing API laat ik een lijn trekken tussen de 2 tanks. Waneer die lijn de muur niet raakt kunnen ze elkaar dus zien. Maar al is die muur en gaten 1 mc, dan moet je geloof ik gebruiken maken van shapeflag, aleen daar kom in niet helemaal uit. Kan iemand me daarbij helpen, of is het verstandiger om meerder mc's te maken...

JayBro
%Europe/Berlin %725 %2006, 18:25
Hey,

Ik ben nu bezig met 2 tanks die tegen elkaar strijden. tank1 rijd aan de ene kant van een muur, tank2 aan de andere kant. In de muur zitten een aantal gaten. Met de drawing API laat ik een lijn trekken tussen de 2 tanks. Waneer die lijn de muur niet raakt kunnen ze elkaar dus zien. Maar al is die muur en gaten 1 mc, dan moet je geloof ik gebruiken maken van shapeflag, aleen daar kom in niet helemaal uit. Kan iemand me daarbij helpen, of is het verstandiger om meerder mc's te maken...

Das wel een grappige oplossing... Je zou de gaten juist een mc kunnen maken, en dan erdoorheen loopen met een hittest...
Je kan het ook gewoon berekenen met een viewtriangle (voor iedere tank 1), daar zijn wel coole scripts voor gemaakt. Dus als een tank de andere kant op staat zal hij de andere tank niet zien...

Erwinzzz
%Europe/Berlin %764 %2006, 19:21
Aah dat is idd wel slim, ik ga weer ff aan et werk :P thnx voor de hulp!

Erwinzzz
%Europe/Berlin %782 %2006, 19:47
Ah sh*t et werkt al wel wat beter, maar ik zal toch shapeflag moeten gaan gebruiken, want waneer de ene helemaal boven rijd, en de ander onder, dan is het met een gewone hittest al net of hij hem raakt, omdat hij dat een soort van kader er omheen trekt. Ik begrijp aleen niet helemaal hoe ik die shapeflag goed in werking krijg..

FredHeusschen
%Europe/Berlin %502 %2006, 13:03
http://www.communicatie-kant.nl/klanten/flierbeek

Tsuken
%Europe/Berlin %919 %2006, 23:03
Mijn inzending:
http://www.popcap.com/gamepopup.php?theGame=insaniquarium

Ik heb m niet gemaakt, maar ik vind het concept wel heel goed. Een beetje zelfstandinge AI, beperkt, maar wel leuk.

Zoiets had ik willen maken als ik de tijd ervoor had (genomen) :)

Tsuken
%Europe/Berlin %522 %2006, 13:32
komt er een nieuwe monthly of stoppen we er weer mee? de opkomt is niet echt groot

Erwinzzz
%Europe/Berlin %513 %2006, 13:19
Ja ik wou nog wat afmaken maar ik ben net terug van een toernooi in parijs.....

Tsuken
%Europe/Berlin %533 %2006, 13:48
neem de tijd we hebben geen haast :)

Wat voor een tournooi? Zelf gespeeld of alleen bezocht?

Erwinzzz
%Europe/Berlin %582 %2006, 14:58
Zelf gespeeld. Et was een toernooi in parijs met mijn waterpolo team. Echt een strak toernooi, gespeeld tegen russen, slowaken, fransen, en een ander nederlands team. Echt geweldig was et ;)

Tsuken
%Europe/Berlin %589 %2006, 15:09
cool :) ook gewonnen?

Erwinzzz
%Europe/Berlin %592 %2006, 15:13
Nee helaas niet, maar dat was ook niet zo raar met een stelletje van die anabole russen :p En wij hadden een relatief jong team, maar we hebben zeker niet slecht gespeeld..

JayBro
%Europe/Berlin %423 %2006, 11:10
grappig, ik kom ook net terug uit parijs... alleen dan een romantisch weekendje, ook vermoeiend trouwens :D

nejo
%Europe/Berlin %723 %2006, 18:21
Nou... het einde :D:D:D

Roenes
%Europe/Berlin %914 %2006, 22:56
Hoe staat het met deze monthly? Is deze bijna afgerond en kan die 'on-stickied' worden? :)

Erwinzzz
%Europe/Berlin %947 %2006, 23:43
ja kan wel van de stickie af geloof ik. Ik vind het wel jammer dat ik aan het eind geen tijd meer had en dus niet echt wat leuks heb kunnen inzenden... maar ik wacht op de volgende ;)

Tsuken
%Europe/Berlin %385 %2006, 10:15
yep it's over

Roenes
%Europe/Berlin %688 %2006, 17:31
Sticky is gone :)