Volledige versie bekijken : Waarom vervormd alles?
Danielll
%Europe/Berlin %947 %2006, 22:44
Hey hallo,
Ik loop steeds tegen iets vaags aan. Ik maak een mooi strak ontwerp in photoshop.
Een ontwerp bestaande uit strakke dunne lijnen. Vervolgens sla ik dat bestand op maximale kwaliteit op als jpeg. Ik importeer het strak ogende jpeg in flash en nu blijkt alles opeens niet zo strak. Zwarte lijnen van bijvoorbeeld 2 pixels zijn opeens lichtgrijs of ogen opeens veel dunner dan andere 2 pixel lijnen. En als ik de movie 'test' zoals de functie onder 'control' is, dan is het helemaal feest. Ik zie dan eigenlijk heel iets anders dan dat het jpeg oorspronkelijk is en dan doel ik op de dikte van lijnen. Wat iemand wat ik verkeerd doe?
Daniel
kevinrommen
%Europe/Berlin %954 %2006, 22:54
als je strak ontwerpt kan je dat beter doen in illustrator. Dat is een vector programma net als flash. Dan heb je niet te maken met pixels. Verder werk ikzelf altijd in png als ik iets doen met foto's of iets dergelijks. Maar voor dingen net zoals lijnen zou ik echt uitwijken naar illustrator. Dat krijg je nooit precies zoals je wil in photoshop->flash. Puur en alleen omdat dit met pixels is. Verder kan je natuurlijk ook nog de kwaliteit van je flash filmpje omhoog gooien bij je publish settings maar het beste kan je vector tekenen. Dit resulteert ook in kleinere swfjes.
groet, Kevin
lionfox
%Europe/Berlin %956 %2006, 22:57
illustrater is idd een goed alternatief! wil je nou egt in photoschop werken, importeer dan je .psd file, bij de compressie naar jpg verlies je namelijk kwaliteit en informatie, maar illustrater is egt stukken beter.
kevinrommen
%Europe/Berlin %959 %2006, 23:01
is een psd importen niet killing voor de grootte van je fla+swf?? je kan ook nog in tiff werken dat is ook uncompressed
Danielll
%Europe/Berlin %022 %2006, 00:32
Ok, ik importeer dit keer een illustrator bestand en ik krijg een foutmelding.
Flash player 6 snapt het niet, en ik heb juist flashplayer 6 ingesteld omdat anders mijn tekstscroll-element niet werkt. Is er ook nog een ander manier om vectoren te importeren zonder dat ik deze foutmelding krijg?
WARNING: This movie uses features that are not supported in the Flash 6 player
Scene=Scene 1, layer=Scrollframe, frame=1:Enhanced stroke is not supported in this player
kevinrommen
%Europe/Berlin %023 %2006, 00:34
je kan gewoon je vector tekeningen copy/pasten in je flash
lionfox
%Europe/Berlin %036 %2006, 00:51
is een psd importen niet killing voor de grootte van je fla+swf?? je kan ook nog in tiff werken dat is ook uncompressed
Ja daar heb je een punt P) Je kan bij publish je decompress goed instellen maar dat komt niet ten goede van je site. -> vector rulez :D
Danielll
%Europe/Berlin %036 %2006, 00:52
ja, maar nog steeds de foutmelding. Toch een beetje krom. Flash is een vector-pakket, maar toch is het moeilijk vector-bestanden geimporteerd te krijgen.
Ik vrees dat ik flash-player 8, maar weer moet instellen en eens kijken of ik kan uitvinden waarom mijn scroll-elementje niet in flash-player 8 werkt. Zucht, wat ingewikkeld allemaal weer.
theFlashWizard
%Europe/Berlin %045 %2006, 01:05
png is toch ook loseless?
In illustrator via bestand->exporteren opslaan als swf en die imorteren in flash.
Na importeren moet je in de library op de bitmap rechtermuisknop doen, voor properties kiezen en daar ook even kiezen voor png.
Flashgirl
%Europe/Berlin %415 %2006, 09:57
De foutmelding die je krijgt geeft aan dat je speciale strokes hebt gebruikt die je alleen kunt laten zien in de Flash 8 player. Je moet dus ál je lijnen selecteren, en er normale lijnen van maken, zonder speciale uiteindes. In de Flash versie vóór Flash 8 had je minder soorten lijnen tot je beschikking, en kon je niet kiezen of de uiteindes van je lijnen puntig, recht of rond moesten zijn. Ook konden er geen gradients op lijnen worden gemaakt. Dat is dus veel werk... Nee, wacht, vrees niet :D ! Ik heb een snellere methode voor je. Sla je bestand gewoon op als Flash MX 2004 bestand (wel onder een nieuwe naam) en open hem dan weer. Al je lijnen die in de Flash 7 player niet konden worden weergegeven zijn nu met één druk op de knop automatisch weer terug gezet naar de oude, gewone lijnversies die de oudere Flashplayers wél ondersteunen :) .
Dan nog even je jpg probleem.
Het beste is om het png formaat te gebruiken. Het png formaat heeft geweldige kwaliteit en ondersteunt ook transparantie. Je kunt je png via de Properties in je Library comprimeren tot de gewenste verhoudingen in kwaliteit en filesize.
Maar dat is nog niet alles.
Elke png die je gebruikt moet aan alle zijkanten een transparant randje hebben van twee pixels breedte.
Ook moet je je afbeelding op hele pixels zetten. Als een dun 2-pixel lijntje precies tussen 2 pixels in valt zal het verdwijnen / blurren / te dun / te dik worden.
Als je je png gaat animeren moet je nóg ergens op letten. Als je het vinkje bij allow smoothing uit zet kun je last krijgen van het 'pond ripple effect. Laat dit daarom aan staan. Als je je png's animeert kun je het beste je png's 99% schalen. Hierdoor krijgen ze een effect dat vergelijkbaar is met 0,1 % Gaussian blur in Photoshop. Maar als je dit niet doet zie je vaak een overgang tussen een tween en een keyframe, waarop de png plotsklaps veel scherper wordt.
Succes!
Danielll
%Europe/Berlin %643 %2006, 15:26
Dat is een fantastisch antwoord!
Dankjewel.
Ps
Je animaties zijn erg indrukwekkend en mooi.
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.