Volledige versie bekijken : dpi probleempje ???
aceka
%Europe/Berlin %821 %2005, 20:42
hoi
als eerste weet ik niet of ik hier goed zit met dez post maar probeer het dan toch maar
ik zit met een probleempje
heb een kaart gemaakt in flash en daar een jpeg van gemaakt
en deze heeft nu een resolutie van 72 dpi en asl ik deze vergroot ziet dit er niet uit
zou dit graag naar 600 hebben heb dit al geprobeerd door er een vector van te maken maar dat scheelt wel iets maar ook niet veel
kan iemand mij helpen
??
mvg haike
WernerL
%Europe/Berlin %836 %2005, 21:04
Heb je al geprobeerd hem te vergroten in photoshop?
Deze zorgt er iig ook voor dat kwaliteitsverlies een stuk minder is.
aceka
%Europe/Berlin %858 %2005, 21:36
ken helemaal niks van photoshop
maar mss eens proberen ja dat het dan wel lukt
WernerL
%Europe/Berlin %862 %2005, 21:41
edit -> image size. ;)
en grote wijzigen en dan file -> save for web. :)
Laiverd
%Europe/Berlin %913 %2005, 22:55
Een 72 dpi afbeelding kun je echt niet straffeloos omzetten naar een hogere resolutie (tenzij je de afmetingen dan weer kleiner maakt). Kortom; niets aan te doen; zo gaat dat nou eenmaal met bitmap afbeeldingen. Het hele save for web verhaal heeft er helemaal niets mee te maken. Opslaan als JPG zou ik sowieso niet doen, omdat Flash bij export nog een keer comprimeert; dubbel kwaliteitsverlies dus. Dan liever GIF (voor de meeste plattegronden sowieso beter dan JPG, dat vooral is bedoeld voor foto's en niet voor afbeeldingen met volvlak kleuren) of PNG. Maar nog liever - als schalen belangrijk voor je is - de hele boel in vector namaken.
Waar ik trouwens niet van begrijp; je maakt een kaart in Flash, en dan exporteer je 'm naar jpg. Da's een beetje als met de spits de ogen dichtdoen en een drukke kruising oversteken.
John
aceka
%Europe/Berlin %476 %2005, 12:26
hoi
ja zal het even uit leggen
heb een kaart gemaakt die naar de drukker moet (deze heefteen jpeg van 600 dpi nodig) heb het in flash gedaan omdat er een paar logo's en zo op staan daar heb ik dan een vector van gemaakt (d8 geen kwalitietsverlies)
maar helaas dus
en aangezien ik vrder helemaal niks ken van photoprogs
heb ik het zo gedaan
hopenlijk is het duidelijk
ben een beetje aan het knutselen geweest met fireworks en het is wat duidelijker maar niet veel nog
ga der nog wat aan sleutelen en dan komt het vast wel goed
gr haike
Laiverd
%Europe/Berlin %544 %2005, 14:04
Flash is absoluut ongeschikt om dingen te maken voor drukwerk. Voor drukwerk zou je eigenlijk programma's moeten gebruiken zoals Illustrator, Freehand, Photoshop, Indesign etc. die juist daarvoor gemaakt zijn. Ook Fireworks is NIET geschikt om drukwerk mee te maken; dat beeldbewerkingspakket is door Macromedia in de markt gezet, met het beeldscherm in gedachten, niet een blaadje gedrukt papier.
Bottomline - als je toch hecht aan goede kwaliteit van je drukwerk - is:
1. dan maar uitbesteden aan een ander
2. (veel leuker): zelf aan de slag met Illustrator of Freehand
Je bent eigenlijk gewoon verkeerd begonnen. Je kunt ervoor kiezen dan nu proberen te redeen wat er te redden valt, maar ik zou opnieuw beginnen. Overigens kun je aan een drukker gewoon een vector EPS aanleveren, en kunnen de meeste drukkers uit de voeten met een Certified PDF; omzetten naar JPG is echt niet nodig.
John
aceka
%Europe/Berlin %809 %2005, 20:26
ga het proberen te leren in iedergeval 1 van de progs
die je bechreven hebt
in iedergeval bedankt
haike
flashfreak
%Europe/Berlin %817 %2005, 20:37
Een 72 dpi afbeelding kun je echt niet straffeloos omzetten naar een hogere resolutie (tenzij je de afmetingen dan weer kleiner maakt). Kortom; niets aan te doen; zo gaat dat nou eenmaal met bitmap afbeeldingen. Het hele save for web verhaal heeft er helemaal niets mee te maken. Opslaan als JPG zou ik sowieso niet doen, omdat Flash bij export nog een keer comprimeert; dubbel kwaliteitsverlies dus. Dan liever GIF (voor de meeste plattegronden sowieso beter dan JPG, dat vooral is bedoeld voor foto's en niet voor afbeeldingen met volvlak kleuren) of PNG. Maar nog liever - als schalen belangrijk voor je is - de hele boel in vector namaken.
Waar ik trouwens niet van begrijp; je maakt een kaart in Flash, en dan exporteer je 'm naar jpg. Da's een beetje als met de spits de ogen dichtdoen en een drukke kruising oversteken.
John
Laivard, dat JPG nog eens gecomprimeerd worden is FOUT
dit wordt standaard niet gedaan door Flash, dit geld wel voor alle andere afbeeldingen, behalve voor JPG, check het boek "Flashdesign voor vormgevers" door Hedwyg voor verdere informatie.
Par
%Europe/Berlin %867 %2005, 21:48
Volgens mij kun je bij je properties etc toch gewoon opgeven wat er dan wel of niet en hoe erg gecomprimeerd moet worden? Kwa grootte namelijk best leuk dat Flash (standaard wel zover ik weet maar wellicht weer afhankelijk van welke versie blabla anyway) gaat comprimeren, maar heel vaak wil je dit denk ik niet; je houdt echt niks meer over als een vrij gecomprimeerde jpg door flash nog eens gecomprimeerd wordt (dos 3.11, tel de pixels).
flashfreak
%Europe/Berlin %869 %2005, 21:51
nee, hoor, dat is een geadvenceerde optie, deze is niet te vinden bij de publish setings
Laiverd
%Europe/Berlin %869 %2005, 21:51
Laivard, dat JPG nog eens gecomprimeerd worden is FOUT ...Standaard staat JPG quality op 80, da's dus wel degelijk comprimering ...nee, hoor, dat is een geadvenceerde optie, deze is niet te vinden bij de publish setings Volgens mij moet je het programma toch eens gaan gebruiken ;) Onder publish settings > Flash vind je een globale setting voor jpg compressie die standaard op 80 staat zoals ik al zei. Dat geldt dan voor ALLE afbeeldingen/bitmaps die je gebruikt. Dit wordt een beetje OT, maar goed. Het is altijd beter om vanuit de library compressie PER AFBEELDING in te stellen; en een GIF laat je dan het liefst op lossless/png staan. Daar is echt niks geavanceerds aan.
John
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.