PDA

Volledige versie bekijken : website conceptm.nl

conceptm
%Europe/Berlin %618 %2006, 14:50
Hallo,

De afgelopen tijd zijn wij druk bezig geweest met onze eigen website. We wilden de mogelijkheden van flash optimaal benutten en een vernieuwend concept neerzetten.

Middels brainstormsessies zijn we tot het concept van een krant gekomen. Aangezien we een krant op werkelijke grootte wilden namaken, ontstond meteen het probleem van het scrollen. Flash kon dit probleem moeiteloos verhelpen door een drag script toe te passen.
Voor onze portfolio wilden we veel foto's laten zien. Aangezien we de krant niet wilden verpesten met allerlei kleine thumbnails hebben we ervoor gekozen om een website, naast de krant te maken met dezelfde drag-functie.

Naast de noodzakelijke content om ons bedrijf te presenteren, wilden we in de krant ook herkenbare elementen terug laten komen zoals een weerbericht, een sudoku-puzzle en advertenties.

Voor het ontwerp hebben we fotomateriaal gebruikt van een krant. Deze hebben we in photoshop geheel ingevuld met content. Eerst wilden we een lege krant maken en de krant opmaken in flash (vector). Alleen kregen we het niet zo fotorealistisch in flash. Het uiterlijk van krant is voor ons belangrijker dan het besparen in kb's. Wel hebben we gepoogd de website zo slim mogelijk in te laten laden. Dit hebben we bereikt door de krant in te laden en die te laten zien. Vervolgens worden de aparte onderdelen ingeladen.

De technieken die zijn gebruikt:
- flash / actionscript
- php (dynamische velden: contactformulier, nieuwsbrief & weer)
Voor het weer bericht hebben we gebruik gemaakt phpWeather. Dit script gebruikt metar weercodes om het huidige weerbericht af te lezen. Metar codes worden vrijgegeven door voornamelijk vliegvelden.

Wat betreft gebruiksvriendelijkheid hebben we er in later stadium voor gekozen om een menublok linksonder in beeld te zetten. Er zijn gebruikers die niet begrijpen hoe ze moeten draggen. Met behulp van dit menublok kan de gebruiker naar elke onderdeel van de pagina gaan.

Hieronder een aantal screenshots:

krant 01:
http://vr13.nl/conceptm/conceptm_screenshot_01.jpg

krant 02:
http://vr13.nl/conceptm/conceptm_screenshot_02.jpg

krant 03:
http://vr13.nl/conceptm/conceptm_screenshot_03.jpg

fotosite:
http://vr13.nl/conceptm/conceptm_screenshot_04.jpg

Graag ontvang ik jullie reactie.

www.conceptm.nl (http://www.conceptm.nl)

groeten, Nico Stam

snurrie
%Europe/Berlin %621 %2006, 14:55
wow!
ontzettend origineel. En het werkt allemaal perfect. Goed uitgewerkt, top!

btw: ik denkt dat de showcase wel een geschikt plekje is voor deze site.

Bono
%Europe/Berlin %622 %2006, 14:55
:O

Hier heb ik geen woorden voor.

Fantastisch werk, het ziet er ook heel realistisch uit (de krant bedoel ik dan)

theflush2
%Europe/Berlin %624 %2006, 14:58
Heel erg leuke en originele site!
Navigeren is verrassend eenvoudig omdat dit tijdens het loaden duidelijk wordt gemaakt.
Ook heel stoer dat wanneer je op diensten klikt, even het onderwerp gehighlight wordt doormiddel van die pencirkel.
Sudoku is dope!

Alleen jammer dat de overige foto's in een apart venster geladen worden.

Bij het contactformuliertje zou het misschien grappig zijn om zo'n stippellijntje met zo'n schaarsymbooltje te gebruiken. Het is namelijk net zo'n coupon die je uit kan knippen en op kan sturen.

Dat je advertentieruimte kan winnen met die sudoku puzzel is heel grappig verzonnen :-)

Hele leuke site verder!

morreke
%Europe/Berlin %625 %2006, 15:00
inderdaad, echt vet gemaakt

o1-jasper
%Europe/Berlin %649 %2006, 15:35
super mooi;)

Northy
%Europe/Berlin %679 %2006, 16:17
Een voorbeeld van een goede site :) Echt heel heeeeeel phat gedaan.
Orgineel idee.

Als ik 1 ding mag vragen. Hoe heb je in hemels naam die krant zo gedetailleerd gekregen. 300dpi ? lijkt met toch niet. Of toch ?

Plaatsje in de showcase ?

bassman
%Europe/Berlin %686 %2006, 16:28
dit hoort zeker in de showcase :D
echt TOP!! |)

conceptm
%Europe/Berlin %698 %2006, 16:45
@theFlush2:
Ik ben het met je eens dat het jammer is dat we voor de foto's een aparte website hebben gemaakt. Maar dit heeft ook zijn voordelen.
- om de foto's in de krant realistisch weer te geven, moet er veel contrast uit de foto's worden gehaald. Dit is eigenlijk jammer voor de foto's. Door een nieuwe website met een ander concept heb je de mogelijkheid om wel de gewenste contrast aan de foto's te geven.
- de fotograaf werkt ook afzonderlijk voor foto-opdrachten. Dan is het voor hem ook prettig als hij direct zijn "portfolio" met foto's kan laten zien aan klanten en aan collega's.

@Northy:
Al het fotomateriaal is high-res geschoten met een redelijk goede digitale spiegelreflex camera. Vandaar de goede kwaliteit op het eind.

Lorrens
%Europe/Berlin %706 %2006, 16:57
heel mooi gedaan.. ziet er allemaal geweldig uit.. ShowCase materiaal :D

xtr0
%Europe/Berlin %743 %2006, 17:50
ik heb hier een woord voor:
ShowCase :D

Tenshu
%Europe/Berlin %764 %2006, 18:20
Wow

Ik vindt het een simpele concept, dat wil niet zeggen at het slecht is in tegendeel. Ik vindt het zelf erg goed gedaan. Meestal is simpel erg effectief. En dat is het dit ook. Maar nu nog even een paar dingen over het concept. Jullie hebben over al aan gedacht. Het is net zoals een echte krant die je koopt in de winkel. Het is overzichtelijk. Leuk dat jullie sudoku erin heb gedaan. Daar moet ik gelijk aan de spits denken, blijft altijd leuk.
En oja leuk die foto's op die prikbord.

Grafisch ziet het er ook goed uit. De krant is goed gedetailleerd. Volgens mij is dat een foto of heb ik dat fout. Voor de rest vindt ik het grafische ook een erg sterke punt.

De uitwerking is ook erg goed. Ik heb daar alleen 1 opmerking over. In het begin (als je er op de site komt) dat de muis even vast blijft staan. Maar ik vind dat geen hinder. Het is alleen als je voor het eerst erop komt dat je ziet en denk "Wat gebeurt hier nu? Mijn muis blijft hangen". Zo'n ingeving had ik, maar dat is helemaal geen probleem.

Wat ik een sterk punt vind is de menu's die jullie hebben. Eentje boven aan en eentje aan de linker kant. Zo kan je altijd waar je ook op de pagina bent naar dat stukje toe gaan.

Kortom vind het een plekje in de Showcase waard ;)

Ga zo door ;)

kevinrommen
%Europe/Berlin %771 %2006, 18:31
Heel netjes werk,

ik vind de uitwerking van de website heel erg sterk. Het navigeren werkt heel plezierig en duidelijk. Voor de handigheid vind ik het menutje ook een goede toevoeging. En de implementatie van een menu ook nog in de koppen vind ik heel sterk. Het design is goed uitgewerkt en ziet er heel netjes uit

Het concept opzichzelf vind ik daarentegen wat minder origineel. Het gebruik van analoge media in digitale media om het zo maar even te brengen is al vaker gedaan en ben ik al vaker tegen gekomen. Het idee is niet echt origineel maar wel super uitgewerkt.

kevin

Mitch
%Europe/Berlin %796 %2006, 19:07
Erg cool en realistisch gemaakt, maakt wel indruk ja :)

Jammer dat je voor meer foto's naar een totaal andere pagina gaat.

DirkT82
%Europe/Berlin %824 %2006, 19:47
zeer origineel ja, verbluffend

Neon
%Europe/Berlin %844 %2006, 20:16
Jammer dat sommige mensen alleen maar kunnen zeggen dat het in de showcase moet.
In plaats daarvan zou je beter over het werk zelf kunnen hebben. Stel vragen, wees nieuwsgierig naar iemands ideeën, discuseer erover.

Dan bepalen wij wel of het in de FlashFocus showcase komt.
Dank u.

Deze komt er uiteraard wel in natuurlijk. :)
Alleen wij maken de thumbnails voor bovenin hoor, dat hoef je niet zelf te doen ;):P

conceptm
%Europe/Berlin %888 %2006, 21:18
hallo,
Ik ben blij dat ons product nu in de showcase staat. Dit betekent dat het van goede kwaliteit is..thnx

@kevinrommen:
Je stelde dat het concept opzich minder origineel is. Net als jij ben ik ook verschillende concepten tegen gekomen wat betreft het gebruik van beeld van analoge media voor nieuwe media. Maar nog nooit een krant met deze mate van realisme, waarbij je het idee hebt dat je echt een krant aan het lezen bent. Mocht je hier wel voorbeelden van hebben (of voorbeelden die hier in de buurt van komen) dan hoor ik het graag.

kevinrommen
%Europe/Berlin %906 %2006, 21:45
Ik heb het idd al vaker gezien maar moet je inderdaad nageven dat het ik het niet zo ver uitgewerkt heb gezien hoor. Ook totaal geen disrespect aan de kwaliteit van je website hij ziet er echt heel goed uit. Alleen het gebruik van inderdaad de krant is een idee wat al vaker is gedaan maar denk dat je met deze uitwerking zeker daar op nummer 1 van staat.

WernerL
%Europe/Berlin %939 %2006, 22:32
Deze site is mega vet!

Asdfnl
%Europe/Berlin %023 %2006, 00:34
heeel fraai :D
jammer dat ik mn beeldscherm niet de toilet in kan nemen om daar even het krantje te lezen :P

complimenten!!!

poindexter
%Europe/Berlin %050 %2006, 01:13
mooi gemaakt zeg, misschien nog een idee om een datum te plaatsen die elke dag natuurlijk up to date is

waz
%Europe/Berlin %387 %2006, 09:17
@poindexter: Die gedachte kwam ook bij ons op, maar dan komt de datum van een een nieuwsitems bijv. niet meer overeen met de datum van de krant.

BDisOKE
%Europe/Berlin %437 %2006, 10:29
Leuk concept, mooie uitwerking! :)

Stuf
%Europe/Berlin %492 %2006, 11:48
Knap werk hoor!!

echt een super gelikte site... 9/10

behived
%Europe/Berlin %528 %2006, 12:40
heeel fraai :D
jammer dat ik mn beeldscherm niet de toilet in kan nemen om daar even het krantje te lezen :P

complimenten!!!

:D

toen ik je omschrijving aan het lezen was - krant als origineel idee? - kreeg ik mijn hoofd al die sites met pageflips. Dus ik dacht echt niet zo iets cools te zien te krijgen.

Idee is goed, uitwerking is super!

@poindexter: Die gedachte kwam ook bij ons op, maar dan komt de datum van een een nieuwsitems bijv. niet meer overeen met de datum van de krant.
Dat is toch maar een detail? Wat is het dan uiteindelijk wel geworden?

BDisOKE
%Europe/Berlin %639 %2006, 15:21
Je zou ook de datum uit kunnen lezen vanaf de server en die weergeven op de krant, geeft het idee dat het de krant van vandaag is. ;)

waz
%Europe/Berlin %692 %2006, 16:37
maar wek je dan niet de suggestie dat er morgen weer een nieuwe krant zal zijn?

septunas
%Europe/Berlin %707 %2006, 16:58
De afgelopen tijd zijn wij druk bezig geweest met onze eigen website. We wilden de mogelijkheden van flash optimaal benutten en een vernieuwend concept neerzetten.

opdracht glansrijk volbracht ;)
TopKLASSE!!
M'n felicitaties. Niets dan goeds op aan te merken: origineel, stijlvol, voldoende snel, duidelijk, verrassend vernieuwend en kan zo nog even doorgaan.
Stuur het eens naar www.thefwa.com en andere flash award sites, volgens mij maak je zeer veel kans op enkele gegeerde prijzen..

Heb je een portfolio?

conceptm
%Europe/Berlin %712 %2006, 17:05
We hebben zelf deze discussie ook gevoerd. Voor alle mogelijkheden is wat te zeggen:
- vaste datum (laatst gewijzigd; goed als je de website vaak up date)
- werkelijke datum (website ziet er altijd up to date uit, terwijl het niet zo is)
- geen datum (tijdloos)

conceptm
%Europe/Berlin %715 %2006, 17:10
@septunas. We hebben een offline portfolio (met veel drukwerk) en een online portfolio (deze website)

Pointer
%Europe/Berlin %737 %2006, 17:42
Niets op aan te merken, well done! =)

Greetz://

bubfather
%Europe/Berlin %751 %2006, 18:01
Gedetailleerde en realistische uitvoering (eyecandy), waarvan je kan zien dat er over is nagedacht. Ik heb er meteen maar even een Flash webawardje (http://www.bewired.nl/view.php?titel=webaward) tegen aan gegooid. Altijd leuk... :)

digitalnrg
%Europe/Berlin %837 %2006, 20:05
Hoe doe je het met bijvoorbeeld nieuws verversen ? Moet je dat het hele plaatje vernieuwen ?

En als je deze hebt vernieuwd. Moet dat dan ook niet meteen veranderen voor de intro ?

Vind hem netjes hoor!

Roenes
%Europe/Berlin %860 %2006, 20:39
Ziet er idd erg vet uit en er zitten veel leuke kleine dingen in die op zo'n manier verwerkt zijn waardoor het niet opvalt dat het losse onderdelen zijn. Zo merkte ik het contactformulier pas op door het menutje onderin ;)

Maar wat mij nog opvalt: er is niemand die zegt dat ie de sudoku heeft opgelost. Ben ik dan de eerste? ;):P

conceptm
%Europe/Berlin %891 %2006, 21:23
@digitalNRG: Als we de content van de website willen veranderen doen we dat in photoshop. Vervolgens worden de jpg's op de juiste plekken gezet en is de website ge-updated.

@Roenes: Als je de oplossing hebt opgestuurd via de email, krijg je daar nog bericht van.

BlijBlauw
%Europe/Berlin %905 %2006, 21:43
Nette site hoor, heel origineel. Iet wat geheugen-vreetend met deze scroll-manier, maar ja, ik loop ook wat achter op computer gebied.

Ik vind het heel apart waarom het weerbericht wat tegen beweegt als je scrolld, komt dit omdat het een lost object is? Dat zou raar zijn, want je zegt dat er nog veel meer losse onderdelen in zitten.

Net zoals D-NRG zegt, de foto pagina? moet dat ook helemaal handmatig worden aan gepast? Zou leuk zijn als je daar een .

En nu nog een uitdaging voor jullie om de foto en krant te combineren, als er naar de foto-pagina gedrukt wordt, vouwt de krant zich op en komen de foto's te voorschijn ;)

Erik

Roenes
%Europe/Berlin %910 %2006, 21:50
@Roenes: Als je de oplossing hebt opgestuurd via de email, krijg je daar nog bericht van.Dat heb ik niet gedaan omdat ik dacht dat dat er voor de gein stond. En dan nog, ik heb nogsteeds geen site dus reclameruimte kan ik toch niet gebruiken op dit moment ;)

ninetynine
%Europe/Berlin %915 %2006, 21:59
Maar wat mij nog opvalt: er is niemand die zegt dat ie de sudoku heeft opgelost. Ben ik dan de eerste? ;):P

Nope :p , ik heb al ingezonden :D

Idd vette site hoor !

digitalnrg
%Europe/Berlin %980 %2006, 23:32
maar als je de site update ? kwa plaatjes. Verandert dan ook de intro krant ?

Tenshu
%Europe/Berlin %014 %2006, 00:20
Zo te zien wel, want eerst worden de plaatjes gegenereerd en daarna wordt er pas ingezoomd.

kevinrommen
%Europe/Berlin %041 %2006, 00:59
:D

toen ik je omschrijving aan het lezen was - krant als origineel idee? - kreeg ik mijn hoofd al die sites met pageflips. Dus ik dacht echt niet zo iets cools te zien te krijgen.

PageFlips zijn RETRO.... ik wil er persoonlijk voor zorgen dat deze helemaal terug komen :)

JR Vormgeving
%Europe/Berlin %478 %2006, 11:28
Allereerst alle complimenten voor deze website. Niet alleen in ontwerp, maar zeer zeker ook in concept. Erg goed gedaan. De krant biedt zoveel perspectief om elementen te plaatsen die in eerste instantie niet opvallen, en zo terloops ontdekt worden door de bezoeker.

Verder..:
@digitalNRG: Als we de content van de website willen veranderen doen we dat in photoshop. Vervolgens worden de jpg's op de juiste plekken gezet en is de website ge-updated.

Waarom geen XML of PHP koppeling?
Lijkt mij een leuke uitdaging en kan je vrijwel 100% voldoen aan het hoge update gehalte van een analoge krant :)

En om het openen van de andere foto's in een nieuw venster te voorkomen: waarom geen 'echte' polaroids die over de krant heen komen? Dan hoef je geen consessies te doen in kwaliteit zoals je dat in de krant wel hebt gedaan, en hou je alles in 1 productie (ook weer erg goed te doen met een XML/PHP backoffice)

waz
%Europe/Berlin %520 %2006, 12:29
@ JR : Bedankt voor je reactie. Het idee van polaroids was eigenlijk ons eerste idee om de overige foto's te tonen. Ik weet nu zo even niet meer waarom we daarvan zijn afgestapt. Waar je wel rekening mee moet houden is dat ook bij het presenteren van polaroids je de kwaliteit sterk moet verminderen om het hyperrealisme te blijven nastreven. Dat is toch weer een nadeel.

xaio
%Europe/Berlin %608 %2006, 14:36
Super netjes gemaakt. Ik mis alleen een portfolio waar je naar toe kan!
je hebt de foto's wel maar ik neem aan dat er meer te krijgen is voor de portfolio.

Misschien een idee om naast de krant nog een ander object / boek / iets neer te leggen waarop de portfolio is te bezichtigen en daarnaast het foto prikbord.

Maar zeker erg origineel gemaakt en super vet!

W-design
%Europe/Berlin %689 %2006, 16:32
Super orgineel, ik vraag me af hoe krijg je die krant zo gevormt met al die teksten etc. over jou?

Een echte krant inscannen en dan bewerken met photoshop? Letters en foto's wissen en daarvoor in de plaats jullie tekst doen?

Mijn complimenten!

MaS
%Europe/Berlin %736 %2006, 17:41
foto lijkt me.

BlijBlauw
%Europe/Berlin %802 %2006, 19:15
als je de eerste Topic leest zou je het al geweten hebben ;)

W-design
%Europe/Berlin %837 %2006, 20:06
@BlijBlauw, daar had ik net overheen gelezen. Thanks (ik lees niet altijd even goed, mij fout, sorry)

tha beaver
%Europe/Berlin %910 %2006, 21:50
Ziet er goed uit en ook erg grappig als ik me realiseer dat blijkbaar dezelfde mensen actief zijn op WWW.DUTCHPHOTOZONE.NL als op flashfocus.

Ik dacht al waar komt die foto van dat meisje mij bekend van voor ;-)

jbosgraaf
%Europe/Berlin %915 %2006, 21:58
yeah!,, super! (jah, in 1 woord alles gezegd)

en weet iemand toevallig wat het script is van het scrollen? dat als je loslaat de pagina nog even doorgaat!? en geleidelijk vaart mindert!?

verder, keep up the good work! ;)

Qurious
%Europe/Berlin %622 %2006, 14:55
Ik vind het een mooie site een krant uitgewerkt tot digitale media leuk concept. Alleen buiten het feit dat de site mooi is vind ik hem niet functioneel. Het leest minder prettig en hebt beperkte ruimte voor eventuele uitbreidingen.

Wat ik bedoel te zeggen dat het een super mooi uitgewerkt idee is, alleen het meer beperkingen op zal leveren dan nodig. En vond het minder prettig om te lezen op deze manier.

Wings & Things
%Europe/Berlin %439 %2006, 10:33
FWA site of the day

proficiat !

www.thefwa.com

Niek_M
%Europe/Berlin %456 %2006, 10:56
Gefelicteerd met je FWA !
Voor de rest wel een leuke site :)

nrameckers
%Europe/Berlin %509 %2006, 12:14
Congrats on the FWA!

JR Vormgeving
%Europe/Berlin %653 %2006, 15:40
Proficiat ! :)

conceptm
%Europe/Berlin %659 %2006, 15:50
thnx ;)

biobak
%Europe/Berlin %791 %2006, 19:00
Goed uitgewerkt. Manier van navigeren kwam me wel heel bekend voor. Waar had ik die nou ook al weer eerder gezien? O ja, mijn site! www.bio-bak.nl (FWA 9 januari). Toevallig wat inspiratie daar opgedaan?

Gefeliciteerd met je FWA, zal je heel wat bezoekers opleveren.

yooze
%Europe/Berlin %841 %2006, 20:12
omg seg biobak.
Ik denk dat deze manier van navigeren niet jouw idee is ze maar dat er nog zo een idee hebben en dan nog dits is veel beter dan jouw site

Mitch
%Europe/Berlin %898 %2006, 21:34
Als je opmerking over elkaar hebt gebruik dan goeie argumenten!

Leg je mening iniedergeval uit en houd het netjes.

Niek_M
%Europe/Berlin %922 %2006, 22:08
Het begint hier een beetje te stinken :)

yooze
%Europe/Berlin %584 %2006, 14:01
Ok sorry,
maar de manier dat bio-bak zegt dat het allemaal zijn idee is en dat het gestolen is
dat is gwn grof, ik bedoel die mensen hebben deze site heel mooi gemaakt met alles erop en eraan, e hebbe er uren over na gedacht en nog langer aan gewerkt en dan zegt iemand:
Uhm waar heb ik dit eerder gezien, aja mijn site, idee gestole?"

Dat vind ik niet kunnen.

poindexter
%Europe/Berlin %947 %2006, 22:44
Hoe krijg je eigenlijk die foto's zo alsof het net lijkt dat ze 3d zijn. Net als op jullie portfolio/foto website?

yooze
%Europe/Berlin %797 %2006, 19:08
Conceptm, misschien kan je van een paar dingen die in je site voorkome tutorials maken
bv het drag script ofzo

conceptm
%Europe/Berlin %491 %2006, 11:48
Ik heb net gister voor een ander persoon een vereenvoudigd drag-script op internet gezet:

http://www.vr13.nl/conceptm/drag.zip

sraijmakers
%Europe/Berlin %913 %2006, 21:55
TOPPERRRRRRRRRRR!!!! echt perfect gewoon... THNX voor het visuele genot tijdens het bewonderen van de site...
Steve Ray

elguapo
%Europe/Berlin %897 %2006, 22:32
Cool idee! En erg netjes uitgevoerd. Terecht een showcase imo :)

/me heeft overigens ook wel interesse in dat drag-script :P

pietertje
%Europe/Berlin %940 %2006, 23:34
goed gedaan!
en gefeliciteerd met de melding in .net magazine/ (http://www.netmag.co.uk/)

Ruben!
%Europe/Berlin %828 %2006, 20:52
Supercoole site echt! hoe kom je op het idee man:| te vet gewoon! thumbs up;)

Menno
%Europe/Berlin %942 %2006, 23:37
mooie site, maar van die hollanders word ik echt niet goe

Geforcy
%Europe/Berlin %496 %2006, 12:55
Hoe noem je die term dat je met je hand zeg maar door die krnt heel kan scrollen/bewegen?

voor de rest ene fantastische site. wou dat ik dat kon ;)

randysign
%Europe/Berlin %860 %2006, 21:39
vet ! Origineel ! Respect !

Geforcy
%Europe/Berlin %450 %2009, 10:48
Kan zo een conceptm.nl navigatie ook gemaakt worden met Een java Library als Jquery? Door middel van drag en drop?

Ik ben nog steeds onder de indruk van dit design, het is simpel, makkelijk en een natuurlijk gevoel!