Volledige versie bekijken : Visual basic ant leren :p
alexju
%Europe/Berlin %867 %2006, 20:49
hello!
Ik ben VB aan het leren, maar nu zit ik dus met een probleem. Dus ik heb: string
Dim Wat As String
Wat = "lelijk"
Dat zit op een knop, dan op andere knop (generate) heb ik:
txtOUTPUT = txtNAAM & " is " & Len(Wat)
txtOUTPUT: hier komt alles
txtNAAM: is de veld waar je je naam invult
En nu mijn probleem: Als ik op generate druk, komt in txtOUTPUT alleen dat in:
"Ioulian (ik heb al vb gebruikt) is 0", maar die 0 wil ik als tekst gebruiken, dus het moet lelijk worden. Weet iemand wat ik moet veranderen?
Ea.Z
%Europe/Berlin %890 %2006, 21:22
je moet je text prop van je txtNaam en txtOutput pakken
dus:
txtOUTPUT.text = txtNAAM.text & " is " & Len(Wat)
btw: die len() functie geeft toch de lengte van een string of array weer? of waaraan denk ik nu?
Dauntless
%Europe/Berlin %015 %2006, 00:22
VBA of VB.NET ? (Of zijn er zelfs nog anderen?)
Ik ken eigenlijk alleen VB.NET en daar moet je ook .Text bij gebruiken (met hoofdletter! maar hij past het automatisch aan geloof ik). Ik weet ook niet wat Len doet eigenlijk... De lengte van een array is .Count maar Len is zeker voor de lengte van een string ?
Ea.Z
%Europe/Berlin %093 %2006, 02:14
vb.net is het...;)
verplichte leerstof hier, eindwerk is asp.net bij mij. bij jullie ook? :p
vb.net is niet hoofdlettergevoelig, maar past wel vars/functions/props aan zodat het duildelijk blijft welke het juist is;)
(let er maar eens op als je 2 maal eenzelfde woord dimt als string bv:p)
arrays zijn er ook in meerdere vormen in vb.net
array ==> 1 dimensie
arrayList ==> 2 dimensies ==> matrix
String()
int()
etc... ;)
en afhankelijk van welk type je gebruikt varieert de lengte prop ook..
.length, .count, en ik denk zelfs dat er ook een .items is...
bent nie zeker...;)
maar dat is de topic nie:)
alexju
%Europe/Berlin %604 %2006, 14:30
ja kebt gevonden die "dim wat as string" moet op het form zelf staan en niet op een knop! Bedankt iedereen! ja die .text mag erbij maar moet niet :p
Ea.Z
%Europe/Berlin %631 %2006, 15:09
welke taal is da dan??
want die .text moet er eiglijk WEL bij..
anders spreek je het object aan...
en die 'dim wat as string' moet in je sub staan waar je hem nodig hebt, anders is ie globlaal gedimt, wat niet altijd handig is...
alexju
%Europe/Berlin %650 %2006, 15:36
taal? kweet niet :p
hier vind u het resulaat: http://www.alexju.be/progs/Namefun.zip
rickpastoor
%Europe/Berlin %752 %2006, 18:03
Bij VB Classic is het niet nodig om de default values aan te spreken..daaronder vallen de veelgebruikte .Value en .Text. Verder is het een goeie gewoonte om het met kleine letters te typen zodat je kunt zien of je de properties juist hebt aangeroepen. (VB zal er zelf een hoofdletter van maken)
Ea.Z
%Europe/Berlin %871 %2006, 20:55
lol
met wat is het nu gemaakt?:p
w00
%Europe/Berlin %961 %2006, 23:04
Visual Basic
Ea.Z
%Europe/Berlin %031 %2006, 00:45
lol, vergeet niet da visual basic al ouder is dan de meesten denken te weten, dus er blijft nog heel grote kans dat we het over andere taal hebben, en dus ook andere regels en syntax;)
ik heb daarnet nog geholpen en ik ga ervan uit dat we met Visual Basic DotNet te maken hebben;)
w00
%Europe/Berlin %548 %2006, 13:09
Nee, dit is geen VB.Net zover ik weet. En zo oud is visual basic niet, je bedoelt denk ik gewoon "Basic". Maar daar heb je ook niets meer aan. Visual Basic wordt nu nog gebruikt in bedrijven enzo.
alexju
%Europe/Berlin %661 %2006, 15:52
Ik denk ook dat het .NET is :p Maja ik ken er nieks van dus luister niet naar me :p
Nog een progje (heel erg handig als je geen tijd hebt om uw HTML-Progje te openen of je de BB-Code vergeten bent :p)
http://www.alexju.be/progs/linkmaker.zip
Graag jullie reacties :p
w00
%Europe/Berlin %680 %2006, 16:19
Weet je zeker dat het .NET is :S
alexju
%Europe/Berlin %685 %2006, 16:27
nee :p maja gewoone visual basic is toch in command promt (zo die dos ding :p) Ma ik zeg et nog es, ik weet er niks van!!! :D
w00
%Europe/Berlin %771 %2006, 18:30
Nee man. Je maakt het toch ook in een programma, dan zie je toch een splashscreen voordat het programma is geopend of niet?
Dan staat er als het goed is Visual Basic 6, want zo te zien heb je het daarmee gemaakt.
Ik heb een screenshot toegevoegd van wat visual basic is. Jullie bedoelen "Basic" dat is iets heel anders dan Visual Basic.
En hoe kan je trouwens iets maken zonder dat je weet waar je in werkt enzo... Das wel beetje appart :S
http://www.coderz.nl/vb.JPG
alexju
%Europe/Berlin %817 %2006, 19:37
Ja idd ik heb het daarmee gemaakt ;) Dus dat is visual basic? :p Geen .NET?
rickpastoor
%Europe/Berlin %936 %2006, 22:29
Ja :P Is er eigenlijk wel een aparte editor voor VB.NET? Ik heb de optie zien staan in mijn Visual Studio, maar die gebruik ik alleen om te C++en..
w00
%Europe/Berlin %954 %2006, 22:54
Ja idd ik heb het daarmee gemaakt ;) Dus dat is visual basic? :p Geen .NET?
lol, nee dat is dan gewoon Visual Basic. Ik snap nog steeds niet hoe je aan iets kan beginnen zonder dat je weet wat het is en hoe het werkt.
Hoe kom je aan dat software pakket dan... en die codes moet je toch ook ergens uithalen of niet? Dan staat er toch bij die tutorial of in dat boek waar het over gaat :S
Ea.Z
%Europe/Berlin %104 %2006, 02:31
visual basic is toch niet zo moeilijk? vooral als je vanuit AS vertrekt.. lijkt me niet echt een grote uitdaging..
ik doe momenteel ASP.net VB.net ActionScript training naast elkaar en dat gaat vlot.. vooral omdat al die talen OOP zijn en dus goed op elkaar lijken..
Ik denk ook wel dat de help files goed zijn voor tutorials of uitleg ivm enkele topics...:)
mech7
%Europe/Berlin %112 %2006, 02:41
hehe das wel heel apart inderdaad :D
lol, nee dat is dan gewoon Visual Basic. Ik snap nog steeds niet hoe je aan iets kan beginnen zonder dat je weet wat het is en hoe het werkt.
Hoe kom je aan dat software pakket dan... en die codes moet je toch ook ergens uithalen of niet? Dan staat er toch bij die tutorial of in dat boek waar het over gaat :S
alexju
%Europe/Berlin %968 %2006, 23:14
Software pakket heb ik vant school gekregen, visual basic lijkt veeel op as, as heb ik zelf geleerd, zonder enige tutorials, dus VB ook, ja natuurlijk aan paar mensen gevraagd ;) Is niet zo moeilijk, en ja, dat wat ik gemaakt heb is gwn basis. tis eigenlijk niets, gwn zelfde als in AS behalve geen ; opt einde ;)
w00
%Europe/Berlin %978 %2006, 23:29
Wacht maar totdat je API's moet gebruiken en de meer geadvanceerde components.
Dan lijkt het niet meer op AS en is het ineens een stukje moeilijker :)
mech7
%Europe/Berlin %723 %2006, 17:22
AS 2 is toch ook OOP, dus kan je toch ook met API's werken [?]
Wacht maar totdat je API's moet gebruiken en de meer geadvanceerde components.
Dan lijkt het niet meer op AS en is het ineens een stukje moeilijker :)
w00
%Europe/Berlin %747 %2006, 17:56
Het lijkt me niet dat AS 2 API's kan aanroepen.
Met API's kan je zeg maar alles bereiken op een pc. Je zou bijvoorbeeld de cd-rom drive kunnen openen met de API mciSendString.
Of je zou de winsock API kunnen gebruiken om een connectie te maken met een andere pc. Het aanroepen van API's verschilt enorm in Visual Basic en C++, maar het komt er dus opneer dat je volledige controlle hebt over een pc als je API's weet te gebruiken.
Met AS 2 kan je dat dus niet doen, en heeft het ook vrij weinig te maken met OOP.
OOP (Object Orientated Programming) is meer dat je er logisch mee kan programmeren, door classes te maken en functies etc. Als je dat doet, dan programmeer je dus OOP.
alexju
%Europe/Berlin %811 %2006, 19:28
Oke het woord al is te moeilijk voor mij :p API... :p
mech7
%Europe/Berlin %872 %2006, 20:56
API = Application Program Interface
Zelfs in PHP kan je API's automatisch genreren.. met bv PHPdoc raar dat het geeneens in AS 2 kan :s
Het lijkt me niet dat AS 2 API's kan aanroepen.
Met API's kan je zeg maar alles bereiken op een pc. Je zou bijvoorbeeld de cd-rom drive kunnen openen met de API mciSendString.
Of je zou de winsock API kunnen gebruiken om een connectie te maken met een andere pc. Het aanroepen van API's verschilt enorm in Visual Basic en C++, maar het komt er dus opneer dat je volledige controlle hebt over een pc als je API's weet te gebruiken.
Met AS 2 kan je dat dus niet doen, en heeft het ook vrij weinig te maken met OOP.
OOP (Object Orientated Programming) is meer dat je er logisch mee kan programmeren, door classes te maken en functies etc. Als je dat doet, dan programmeer je dus OOP.
w00
%Europe/Berlin %966 %2006, 23:11
Dat is toch logisch, php draait serverside, het zou dus handig zijn als je bepaalde API's tot je beschikking hebt. Flash draait niet serverside.
mech7
%Europe/Berlin %013 %2006, 00:19
Ja maar je kan wel classes en libraries genereren ;) het lijkt me toch dat je dan die functies via de API kan aanroepen ^_^
w00
%Europe/Berlin %403 %2006, 09:40
Flash heeft wel API's, maar niet de API's die echte programma's gebruiken, flash gebruikt gewoon zijn eigen AS. Maar Flash zelf is ook niet gebouwd met Flash API's, dat is ook gemaakt ik C++, met 'echte' API's.
Het punt, waar we eigenlijk naar toe wilden is: Flash API's en de programmateur is heel anders dan Visual Basic, vooral als je er verder mee gaat dan de basis :)
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.